Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - Kim Viktor

Sidor: [1] 2 3 4
1
Reseberättelser / Dagskryssning på norskt vis
« skrivet: 22 januari 2018, 21:50:40  »

Jag har undre en längre tid velat prova färjorna mellan Strömstad och Sandefjord, särskilt klassiska Bohus som inom några år kommer att bli ersatt. Den 27 december tog jag och en vän 06.07-tåget mot Göteborg.


Vi hade cirka en timmes paus i Göteborg innan vi skulle fortsätta, så vi gick ner till hamnen och spanade in Stenafärjorna. Stackars Stena Carisma ligger fortfarande sysslolös....


Göta kanalbåtarna får en välförtjänt paus efter en hektisk sommarsäsong.


Efter ytterligare 3 timmar på tåg kom vi fram till Strömstad lagom till Color Vikings avgång.


Natten tillbringades på vandrarhem Roddaren, som så här i lågsäsong fungerade både som vandrarhem och flyktingboende. Dagen efter möttes vi av regn och gråväder. Bohus skulle vi åka med på 10-turen från Strömstad. 


Trots att vi inte var många som skulle checka in, tog det sin tid eftersom endast en disk var öppen.


Det första som man möts av vid ombordstigning är den gemytliga cafeterian.


Svenner bar i aktern på däck 5, används främst som sittlounge bland passagerarna.


Med sina 320 sittplatser, är det här det enda stället (utöver ett par vilstolar) som man kan sitta om man inte äter i cafeterian eller buffén.


Längst till höger i bild finns lekrummet, kanske en udda placering att ha det mitt i en bar. En vuxen man uppskattade det däremot och gick och la sig bland kuddarna i lekrummet. ;)


Nostalgi från förra ägaren Scandi Line.


Tid att lämna Bohuslän skärgård och svenskt vatten bakom oss.


Möte med linjens helt klart trevligast fartyg Oslofjord, personligen förstår jag inte varför väljer att åka Color Line när Fjord Lines finns. Kanske blir ändring på det i framtiden när Fjord Line ska sätta in en andra färja.


Mitt ute på Oslofjorden blev det möte med rederikollegan.


Både Color Viking och Bohus kommer att bytas ut 2020 när Color Lines nya hybridfärja kommer.


Vädret var minst sagt omväxlande med både sol och snöbyar.


Ett av de två utrymmena med vilstolar. 


Informationen


Hmm kan detta var en shoppinglinje? ;)


Vi möttes av ett Sandefjord med ett par plusgrader och snöslask....


Eftersom solljuset var obefintligt kan vi lika gärna köra bilderna i svartvitt.




Copyright faktaomfartyg....


Ett 30-tal passagerare lämnade fartyget via landgången.


I Sandefjord möttes vi av en välbekant syn nämligen Airi El, som gjorde tester i Stockholm förra året och gör nu samma sak i Norge. Det är världens snabbaste elfärja, som har en maxfart på 30 knop och kan vid den farten köra i 30 minuter innan nästa laddning. Laddningstiden ligger på korta 15-20 minuter.


Bohus byggdes som Sessan Linjens Prinsessan Desirée 1971. Sedan 1994 har hon gått mellan Strömstad och Sandefjord.




Sandefjord blev stad 1845 och har idag 42 000 invånare.


Fjord Lines Oslofjord på ingående till hamnen.


Oasis Garden café på däck 3 med plats för 314 personer.


Trappan till höger leder ner till landgången.




Commander buffet, fick en smärre chock när jag klev in här, vilken läcker inredning! Och det ser ännu bättre ut i verkligheten än på bild.


Vi åt en lunchbuffé för 255 NOK och den hade verkligen allt man kunde önska. Själv hade jag svårt att lämna denna underbara skaldjursdisk! Vi har tidigare åkt Stavangerfjord och vi var då minst lika nöjd med buffén, så sammantaget erbjuder Fjord Lines den bästa buffén bland de nordiska färjorna.


Trots att bara en bråkdel av restaurangen användes, så skulle de envisas med att sätta flera sällskap vid samma bord.






Svårt att förstå att färjan är byggd 1993, men hon genomgick en fullständig ombyggnad i Finland för 4 år sedan.

[/img]
Uppe på däck 5 fanns "Bungalow lounge", ett lugnare område ombord. Men det tjänar man ju lugnt inte pengar på.... Därför har däck 5 nu i januari byggts om med en ny 600 kvadratmeter stor butik. Sedan tidigare består hela däck 4 av en 12000 kvadratmeter stor tax free. Som sagt det råder ingen tvivel på att detta är en shoppinglinje.


Så här i lågsäsong fanns det ändå gott med platser ombord, jag kan tänka mig att det blir värre under sommaren. Men i och med att detta område försvinner så kommer folk som inte köper mat i cafeterian eller äter buffé att behöva sitta i den stora baren i aktern. 








Baren Fjord Lounge.






Sammantaget måste jag säga att denna färja bjuder på allt som behövs på en dagfärja och mer därtill. Det är helt enkelt en av de trevligare färjorna jag har åkt på senare år. (och det är ju ett par ;)


Avstigning för gående skedde via landgång, men man var först tvungen att korsa bildäcket. 


Tack för denna resa Oslofjord vi syns garanterat igen.


Efter ytterligare en natt på vandrarhemmet vaknade vi tidigt följande morgon för att hinna äta frukost och städa rummet innan vi skulle med kosterbåten 8.45.


Lugnt ombord på fredagsmorgonen.


Vi gick av vid Långegärde på norra delen av Sydkoster.


Vi tänkte promenera ner till södra delen av ön, men gick fel och kom till Ekenäs på östra sidan istället.


Uppe på Valfjäll för att beskåda utsikten.


Solen gjorde sitt yttersta för att pressa sig igen de tunga molnen.


Kosters kyrka invigd 1939.


Nere på västra sidan blev jag sugen på skumbad. ;)


Mellan Syd- och Nordkoster går en linfärja, så här vintertid är den endast till för öbefolkningen som får köra den själva.


Kostersundet


Tre timmar efter att vi steg iland var vi åter vid Långegärde brygga där Kostervåg hämtade upp oss.


Kostervåg är byggd 2000 i Norge och är den enda av Koster Marins båtar som är beställd av dem.






Dessa färjor blir man aldrig av med...








Sedan var det dags att åter bege sig mot huvudstaden, först med detta tåg till Göteborg.


Från Göteborg blev det Gröna tåget.


Vi hade tur och fick sittplats i en så kallad "B5-vagn" från 60-talet, mycket mysigt! 3,5 timme var detta spännande äventyr till ända.

Tack för att ni har följt med!
/Kim Viktor

2
Färjor / Ny linje över Biscayabukten
« skrivet: 16 januari 2018, 19:05:25  »
Brittany ferries kommer i vår att starta en ny linje mellan Cork på Irland och Santander i Spanien. Linjen blir den första färjetrafiken mellan de två länderna.

https://brittanyferriesnewsroom.com/brittany-ferries-celebrates-40th-anniversary-with-launch-of-new-direct-ireland-to-spain-route-in-2018/

3
P&O Ferries ska vara intresserade av att inleda diskussioner med den skotska regeringen om en ny färjelinje till Skandinavien.

https://www.edinburghnews.scotsman.com/news/transport/p-o-willing-to-consider-new-ferry-routes-from-scotland-to-scandinavia-1-4653097

4
Färjor / Ännu ett nybygge till Irish Ferries
« skrivet: 02 januari 2018, 10:11:27  »
Irish ferries moderbolag har beställt ytterligare en färja från Flensburg för 165 miljoner Euro. Färjan kommer att sättas in på Dublin-Holyhead 2020 och ersätter då chartrade Epsilon. Den nya färjan kommer att bli världens största kryssningsfärja sett till personbilskapacitet. ;)

https://www.independent.ie/business/irish/irish-ferries-to-invest-165m-in-ferry-for-dublin-holyhead-route-36450993.html

6
Färjor / Unity Line har köpt fartyg från Moby
« skrivet: 27 december 2017, 15:59:37  »
Uppenbarligen har Polferries köpt Moby Lines färja Puglia.

https://www.instagram.com/p/BdNAscwHTMJ/

7
Färjor / Misstänkt skottlossning på Viking Grace
« skrivet: 15 december 2017, 10:55:17  »
En skottskadad person har hittats på Viking Grace under natten.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/misstankt-skottlossning-pa-farja-en-person-skadad

8
Övrig sjöfart / FLYTTAD: Ruffel&båg på Tallink/Silja
« skrivet: 01 december 2017, 16:41:45  »

9
Reseberättelser / Weekendresa med MS Lofoten
« skrivet: 12 november 2017, 21:04:44  »
Sätt er bekvämt, nu är det dags för ett av de längsta inläggen i bloggens historia. Under de kommande 111 bilder kommer ni att få uppleva de norska fjordarna och klassiska MS Lofoten byggd 1964.


Resan som ägde rum helgen 7-9 oktober startade med en flygning med Norwegian från Stockholm till Bergen.


Vädret i Stockholm denna dag var inte så mycket att hurra över. När vi kom in i Norge blev det betydligt bättre och det blev en vacker flygning över fjällen. 


Vid inflygning till Bergen syntes Fjord Lines Stavangerfjord på sin resa mot Hirtshals. Jag har själv haft nöjet att åka med denna färja för ett par år sedan. Helt klart en av de trevligare färjor jag har åkt (och det är ju en del). I skrivande stund håller på att byggas om med fler hytter och en utökad bufférestaurang.


Skärgård, berg och färja kan det bli bättre?


Bussresan från flygplatsen in till centrala Bergen tog cirka 30 minuter.


Många upplagda offshorefartyg tyder på att marknaden har haft ljusare dagar. 


Vackra S/S Stord 1. Byggd 1913 som lokalbåt i Vestlandet. Fartyget är idag en veteranbåt och opereras av en stiftelse.


Nordleds Ekspressen på väg in till stan från Askøy.




Skönheten själv försökte gömma sig.


Hon lastas med kran för sin 7 dagars färd upp till Kirkenes.


Incheckningen gick smidigt. Efter en kortare säkerhetsgenomgång i terminalen var det dags för mig att få en dröm uppfylld, att få åka med Lofoten.


Jag var såklart tvungen att utforska fartyget. Panoramasalongen med trevlig utsikt föröver.


Det finns två huvudtrapphus ombord en i fören och en i aktern, sedan finns det även många trappor som endast går mellan två däck.


På däck A, där ombordstigningen i Bergen ägde rum, finns en kombinerad reception- och utflyktsdisk.


På salongdäck ligger merparten av de allmänna utrymmena. Längst i aktern har vi denna mysiga bar. Det var här som diverse förevisningar ägde rum.






De flesta hytter finner man på däck B (2).


Vid klockan 18 fick vi tillgång till hytterna. Jag hade bokat en ospecificerad utsideshytt och fick denna trevlig i kategori A med ett litet "koöga". Alltid trevligt att kunna titta ut, även under den mörkare årstiden. 


Ett däck under panoramasalongen finner man en annan salong. Inte lika bra utsikt, men mysig interiör.


Eftersom jag åkte på kortare resa ingick endast frukost i biljettpriset (helpension för de som åker en hel kryssning). Så istället för att köpa en trerättersmeny i restaurangen för 460 kr, valde jag att ta en matbit i cafeterian. På Lofoten kör man ett annat matkoncept än på de andra Hurtigrutenfartyg, nämligen 60-talstema (både i restaurang och cafeteria). Eftersom jag var i Norge kunde jag inte undgå att smaka på fiskekaker. Det hela smakade bra, framför allt passade den stekta löken fint till. Sedan lärde jag mig även att det inte var någon idé att jag försökte prata någon staplande norska eftersom servitrisen svarade på svenska. ;) 


Mörkret kom lagom till vår avgång vid 20.


Vi passerade under Askøybron.


Några tappra själar var ute under den bistra och blåsiga kvällen.


Eftersom jag bodde nära vattenytan kunde jag noggrant studera vågorna från sängen.


Tro det eller ej, denna bild är tagen strax innan 7 följande morgon.


En halvtimme senare började ljuset komma fram.


Frukosten serverades i restaurangen varje morgon mellan 7 och 10. Utbudet var tillräckligt med både kalla och varma rätter att välja mellan, med en hel norska inslag såsom fisk. Själv var jag mest svår på den norska gröten. 


I cafeterian har de fina målningar på äldre Hurtigrutare. Här har vi S/S Lofoten byggd 1932 och i trafik för Hurtigruten fram till 1964.


Cafeterian som fick betydligt snyggare inredning när Lofoten byggdes om till mer 60-talskänsla för ett par år sedan.


I cafeterian finns också souvenirbutiken.




Det aktra trapphuset.


Lotsbåt utanför Ålesund.


Vi var lite försenad till Ålesund, därför stannade vi bara i drygt 20 minuter innan vi fortsatte. Detta gjorde inte så mycket då vi skulle besöka staden igen senare under dagen.


Vyn från hytten tydde på att det var dags att gå upp till soldäck.


Häftiga ön Sula på vår babordssida. Ön är en egen kommun med 7000 invånare.


Istället för att fortsätta framåt in i Storfjorden (som i sin tur leder in till Geirangerfjorden), vilket fartygen gör under sommarmånaderna, så svänger man på hösten in i Hjørundfjorden.


Hjørundfjorden är 35 km lång och går genom de vackra Sunnmøre-alperna.


Fiskebåten var populär bland hungriga matgäster.




Den lilla byn Store Standal med färjeförbindelse, med fjället Kolåstinden i bakgrunden (1432 m.ö.h.).


Påpälsade stod vi passagerare ute på däck. Bland kryssningspassagerarna var mer parterna tyskar, förutom norrmän var även engelsmän, australiensare, fransmän och kineser med ombord.


Frågan är varför var jag i hytten vid detta tillfälle? Ut på däck igen Kim!


Så närmar vi oss byn Urke där vi skulle ankra upp. På bilden syns berget Saksa (1073 m.ö.h.), ett populärt besöksmål från Urke.


Den här bilden beskriver rätt så bra hur vacker resan var.


Urke ligger vid bifjorden Norangsfjorden som sträcker sig in det till lilla samhället Øye.


De vackra höstfärgerna och snön på fjälltopparna gör (om möjligt) landskapet ännu vackrare. Jag valde en bra tidpunkt att resa på. Sist jag var här i slutet av oktober 2015, så hade i princip alla höstfärger redan försvunnit.




Det blir lätt många fjordbilder i så här vackra landskap.


Tenderbåten på väg mot oss för att ta iland de första passagerarna (de som skulle åka på någon utflykt). Jag hann som tur med den andra turen, så att jag kunde genomföra min planerade aktivitet.


Den planerade aktiviteten var att gå en bit på leden upp mot Saksa, fram till ett vindskydd där jag hade läst att man skulle ha en fin vy över samhället och in i Norangsfjorden, perfekt för mig som ville fota MS Lofoten.




Leden var tidvis väldigt brant. Mindre bra för en som mig som lätt får svindel. ;)


Men lera och hala stenar stoppade inte mig, några fall senare kom jag fram till vindskydden.


Det skulle visa sig att jag inte var ensam om idén, utan en grupp till från Lofoten hade också begivit sig upp hit.


Det var värt strapatsen när jag fick bra bilder på fartyget. 


Vackert fartyg i en vacker miljö. Efter 3 timmar iland hamnade jag på den sista tendern tillbaka till Lofoten.


Restaurangen ombord, riktigt mysig. Det märktes dock att den inte var stor och den blev snabbt fullsatt tidigt på morgonen. Ändå var vi bara 112 passagerare och 42 besättningsmän ombord.


Den dagen Lofoten försvinner (förhoppningsvis väldigt långt borta i tiden) skulle jag inte ha något emot att köpa denna modell. 


På däck var det genomgång från kockarna om hur man filear lax.


En klassisk vy från Lofoten med isbjörnen.


Fjord 1s färja Hjørundfjorden som trafikerar en del av E39.


Landgången som användes transporterades till sin plats med gaffeltruck.


Kranen fick åter användas för lastning av varor som skulle nordöver.


En av höjdpunkterna i Ålesund är att besöka stadsfjället Aksla.


Dit upp är det 418 trappsteg. Som att jag inte hade fått dagens dos av motion redan. ;)


Staden har cirka 40 000 invånare. Stora delar av staden försvann i en brand 1904, men har lyckts bygga upp det i Jugendstil. 


Katamaranen Valderøy


Inte så konstigt att jag inte såg Lofoten från Aksla....


Min nödutgång var inte direkt lätt att passera genom.


Till middag denna kvällen blev det biff á la Lofoten, smarrigt värre!


Utanför Molde mötte vi sydgående Nordlys.




I Molde gick jag av för att ta några mörkerbilder.


Under natten anlöpte vi Kristiansund och följande morgon när jag vaknade befann vi oss i Trondheimsfjorden.


Gryningen var fantastisk och jag tillsammans med alla tyskar begav mig upp till bryggvingen för att fota.


Munkholmen utanför Trondheim.


I Trondheim låg sydgående MS Nordkapp inne. Eftersom jag inte med egna ögon hade sett uppfräschningen hon och hennes systrar har fått, var jag tvungen att göra besök ombord. Här á la carte "Kysten". 


Brygga bistro


Arkaden, modernt och snyggt, men jag måste säga att det känns lite sterilt.


Däcksplanerna är annorlunda med trä färg i bakgrunden.




Ett utrymme jag har lite svårt för är Multe café. I denna tidigare bar har de bytt ut sköna skinnfåtöljer mot pinnstolar.






Panoramabaren Explorer har däremot bara blivit bättre. En riktigt mysig känsla här nu. 








Ute på däck 5 finns det ett observationsdäck som sträcker sig runt hela fartyget.


Två jacuzzi finns i aktern på däck 6.




Helt klart mer hotellkänsla än på Lofoten.


Konferens/föreläsningssal


"Kompass" en kombinerad butik, utflyktsdisk och reception.


Incheckningen vid landgången på däck 3.


Klockan 10 lämnade Nordkapp på sin resa söderöver.


Nordkapp är en av de Hurtigrutare som har upptäckt mer än den norska kusten. Under 00-talet gick hon tillsammans med systern Nordnorge ner till Antarktis om vintrarna.


Trondheimsfjorden är ett försöksområde självkörande båtar.


En av Trondheims pendlarbåtar.


Klockan 12 fortsatte Lofoten, tyvärr utan mig ombord. Jag hade gärna följt med hela vägen till Kirkenes, men tyvärr är ju ofta tid just en bristvara.


Resan med Lofoten överträffade alla förväntningar. Besättningen gjorde verkligen sitt yttersta för att man skulle trivas och fartyget i sig är i fint skick.




Innan jag skulle flyga hem hann jag med ett par timmars sightseeing i Trondheim. Vädret kunde man inte klaga på. Nidarosdomen är Trondheims populäraste turistmål. Det är Nordens näststörsta domkyrka, endast Uppsalas är större. 


De äldsta delarna av kyrkan som finns kvar idag har cirka 850 år på nacken.


Fin spegling i Nidelva.




Uppe på en höjd väster om stan ligger Kristianstens fästning. Fästningen är uppförd på 1680-talet.


Någon timme senare var jag på Værnes för att ta en av CityJets Bombardier CRJ900 tillbaka till Stockholm.
 
Tack för att ni har tagit er igenom hela reportaget. Jag hoppas att ni har uppskattat det.

/Kim Viktor

10
Reseberättelser / Två olika sjövägar till Litauen
« skrivet: 05 november 2017, 22:58:58  »

I slutet av oktober tog jag en liten weekendresa till Litauen. Färjorna till Klaipeda går från pittoreska Karlshamn.


Från själva staden är det en bit ut till färjehamnen. Jag hade inget bättre för mig och gick ner till hamnen på drygt en timme. Hamnen ligger avsides från lokaltransport, men det är möjligt att ta taxi hit till ett rimligt pris. 


DFDS har tre färjor på rutten mellan Karlshamn och Klaipeda. Optima och Athena Seaways kör daglig trafik på linjen. Utöver dessa avgångar gör Patria Seaways två rundturer per vecka (måndag och fredag från Karlshamn). Vilket visar att fraktbehovet på linjen är enormt!


Terminalen i Karlshamn är oerhört enkel och samtliga måste checka in här (även lastbilschaufförer och personbilsresenärer).


Gammeldags reklam för DFDS.


En dröm gick i uppfylles när jag äntligen fick åka Patria Seaways. Jag har länge tittat på en resa med henne på olika rutter. Hon har de senaste åren fungerat som extrafärja och har i princip trafikerat alla DFDS-rutter i Östersjön.


Ombord fick vi (6 st) gående passagerare åka denna minibuss den 300 meter långa sträckan till fartyget.


Bildäcket blev tillslut helt fullproppat.


Innan jag kunde gå till hytten, var jag tvungen att hämta ut nyckeln (plastkort) från receptionen. Hyttnumren förstod jag inte logiken med, på däck 6, hyttnummer 3XX och på däck 5 hyttnummer 4XX.


Hytten var inte den modernaste, men stor och funktionell.


Den lilla á la carten Mare Balticum med 36 sittplatser. 


Patria Seaways byggdes som Stena Traveller 1991. För Stena har hon bl.a. gått mellan Hoek van Holland-Harwich samt Karlskrona-Gdynia. Hon har även varit utchartrad till TT-Line. År 2004 såldes hon till DFDS Lisco.


Avgång från Karlshamn, Athena Seaways gick 2 timmar efter.




Trapphusen och korridorerna var dekorerade med fotografier av DFDS färjor.


Maten var extremt billigt. En tvårätters kostade 190 kronor. Service var däremot extremt långsam. Det tog närmare en timme innan jag fick huvudrätten, trots att jag var ensam i restaurangen. 


Gult är inte alltid fult.


Ombord finns en liten bar och en lika liten butik. 


Ett par gråsiskor tog skydd från det hemska vädret.




Restaurangen har kvar sin inredning från Stenatiden.


Jag åt frukost här och det var inte särskilt spännande, men med ett pris på 70 kr kanske man inte kan förvänta sig för mycket.


Receptionen


Ja vädret var inte särskilt upplyftande...


På väg in mellan vågbrytarna.


Samtidigt försvann fotoljuset helt och regnet började ösa ner.


Minsveparen M53 Skalvis tillhör den inte allt stora litauiska flottan.


Finska Aura.


Bulkfartyget Kambos lastade inför en resa mot Mozambique.




I containerhamnen låg utterliggare ett bulkfartyg.


En utsideshytt ombord på Patria.


Fyrbäddshytterna är väldigt stora. Fönsterna är bra mycket större än de som finns i restaurangerna.


Om man inte vill ha hytt under resan är man tvungen att köpa en vilstol för ett par hundra.




I början av oktober flyttades Karlshamnsfärjorna till den nya centrala färjeterminalen i Klaipeda. Därmed går alla DFDSs färjor därifrån. Terminalen i sig är fräsch och rymlig.


Gamla staden med anor från medeltiden.




F.d. tyska Nordwind.


Från de centrala delarna av staden tog jag passagerar- och cykelfärjan ut till Kuriska näset. Den vackra halvön som är nationalpark. 




Badsugen blev jag inte.


Några timmar senare och mycket blötare, anlände Regina Seaways från tyska Kiel.


Fullt vid kaj. Enligt planen så ska Regina få den nya färgsättningen under vintern.


Längre söder ut på kuriska näset går bilfärjan över till fastlandet (precis norr om färjehamnen).




Jag lärde mig en del litauiska, oftast är det bara att lägga till ett s på något namn.


Efter en regnig dag var det skönt att få komma ombord i värmen på Athena Seaways.


Här fanns det många vilstolar.


Hytten var inte särskilt upphetsande, men dög väl för en natt.


Patria fick nu vila i ett dygn, innan söndagsavgången till Sverige.


Avgång för den trettontimmarlång resan till Karlshamn.


Som synes saknade middagen alla form av färg och tyvärr saknade den även smak...


Tack och lov för mer logiska hyttnummer.


Om man har otur att få en hytt på däck 5, är man tvungen att gå ut för att komma till de allmänna utrymmena.


Road Kings bar, eftersom den var öppen hela natten, var det också några som sov i sofforna här. Det syns inte på bilderna eftersom de är tagna tidigt på morgonen, men det var i princip fullt ombord med 500 passagerare, vilket visade sig vara rätt så trångt. Bara i kön till frukosten fick man tillbringa mer än 30 minuter för att få någon mat.


Receptionen


Mellan däck 6 (hyttdäck) och däck 5 (de allmänna utrymmena) fanns endast en smal trappa (om man inte vill gå ute).


Restaurangen, tyvärr är havsutsikten rätt så begränsad, t.ex. har denna fartygsklass endast 5 fönster i fören på däck 5.


Allt är i en öppen planlösning, bar, lekrum och restaurang tillsammans gör lätt att ljudvolymen blir hög.


A la carte Mare Balticum.


Natten var lite gungig med en svag kuling som motvind. 


Duscharna ute på däck visar att fartyget tidigare har gått i Medelhavet och då har haft pool ombord.


Strax innan klockan 9 började vi vända utanför Karlshamns hamn.




Vi gående fick åka rulltrappa ner till aktern på däck 3.


Där väntade en stor turistbuss på oss. Vilket behövdes, vi var fler än 50 fotpassagerare denna resa.


300 meter senare klev man av bussen, gick upp två våningar i terminalen passerade den tomma tullen och sedan ner två våningar igen till markplan. För att komma cirka 100 meter från passagerarnas landgång i aktern på Athena. Kunde vi inte bara ha fått gå rakt över istället?


Jag hade några timmar på mig tills tåget skulle gå och hann då ner till naturreservatet Kofsa Nabbe.


Tankern Navigator Libra bogserades in till kaj.


En sista vy på Athena Seaways. Även om priserna för kryssnigar är rätt så dyra, är det en trevlig och annorlunda upplevelse att åka på kryssning till Litauen. Om man har höga förväntningar och förväntar sig samma kvalité på mat och service som på norra Östersjön så lär man bli besviken. Men allt ombord får ses som väldigt prisvärt. Ifall man bara önskar sig en lugn sjöresa och att få uppleva vackra Klaipeda är denna rutt perfekt.

/Kim Viktor

11
Färjor / Hammerodde såld till Stena!
« skrivet: 02 november 2017, 12:26:51  »
Hammerodde är såld till Stena med leverans hösten 2018, nör Faergens kontrakt till Bornholm går ut.

http://www.soefart.dk/article/view/564746/danske_faerger_saelger_ropaxfaerge_til_stena?ref=newsletter&utm_medium=email&utm_source=newsletter&utm_campaign=daily

12
Kryssningsfartyg / Kölsträckning av Virgins första
« skrivet: 31 oktober 2017, 20:50:58  »
Virgin har släppt fler detaljer angående deras nya fartyg. Det första fartyget kommer att vara för 18+. Exteriört har hon många likheter med Fincantieries senaste nybyggen.





https://www.usatoday.com/story/travel/cruises/2017/10/31/new-cruise-line-virgin-voyages-adults-only/817927001/

13
Övrig sjöfart / Rønnes hamn byggs ut
« skrivet: 20 oktober 2017, 22:05:31  »
Hamnen i Rønne kommer att expanderas de närmaste åren. Utöver en multi-purposeterminal kommer hamnen i framtiden kunna ta emot kryssningsfartyg upp till 350 meter långa.

http://www.seatrade-cruise.com/news/news-headlines/bornholm-s-port-of-ronne-pushes-ahead-with-plans-to-handle-large-cruise-ships.html

14
Reseberättelser / FLYTTAD: Kryssning med viking grace
« skrivet: 15 oktober 2017, 14:11:07  »

15
Reseberättelser / FLYTTAD: Älskar Cindy Men
« skrivet: 15 oktober 2017, 10:47:57  »

Sidor: [1] 2 3 4