Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - Lars H

Sidor: [1] 2 3 ... 5
1
Reseberättelser / En kryssning med Hapag-Lloyds Europa 2
« skrivet: 06 juni 2018, 00:41:52  »
Tänkte som avbrott till reseskildringar här på forumet, som påfallande ofta handlar om en kort resa med Tallink/Viking eller hur många färjor man hinner klämma på några dagar, skriva några rader (som jag upptäckte blev rätt många!) om en kryssning, som även den, primärt gjordes för intresset av fartyget och inte för resmålen. Lite nördigt det också förstås och gäller en kryssning från Dubai i UAE till Limassol på Cypern. Därför kan det kanske vara på sin plats med en jämförelse med ett välkänt Tallinkfartyg.

Silja Serenade, tex, har en längd på 203 m och kan ta 2.852 pax. Europa 2, har en längd av 226 m med runt 500 pax. Det var med andra ord gott om svängrum där trängsel och köer lyste med sin frånvaro. Snarare kunde det tidvis kännas nästan lite ödsligt även om det nästan var fullsatt. Europa 2 ägs av det tyska Hapag- LLoyd och har av Berlitz fem år på raken (den är byggd 2013) givits det klart högst betyget av runt 300 undersökta kryssningsfartyg. Det näst bästa betyget ges för övrigt till ett annat av rederiets fartyg: Europa.

Apropå nördighet, så hade jag i Dubai tänkt besöka gamla QE2, som i våras smygöppnat som hotell och museum. Den officiella invigningen sker i höst. Nu blev det inte tillfälle utan jag fick nöja mig med att se fartyget på håll. Men hon såg ut som jag minns henne från glansdagarna då jag hade tillfälle att göra en resa.

Har tidigare här på forumet beskrivit ett besök ombord på Europa 2, som jag gjorde förra sommaren i Stockholm. Men ett kort besök med bjudlunch är ändå aldrig samma sak som att göra en kryssning. Vi hade höga förväntningar och jag måste tillstå att dessa infriades. Med råge. Trots att jag själv är rätt grinig när det gäller att hitta fel och brister på fartyg i just lyxsegmentet. Då är jag faktiskt mer förlåtande när det gäller rederier inom andra marknadssegment. Typ Costas fartyg.

Själv tar jag inga foton numera men här är några filmer från You tube. Annars fanns det tex för den som är lagd åt det mer matpornografiska hållet, gott om fotoobjekt. Här om restaurangerna. Sponsrad av rederiet. Men ändå. Ingår i en längre serie.
https://m.youtube.com/watch?v=F-qlFk87jgI

Här om fartyget mer generellt av en oberoende källa.
https://m.youtube.com/watch?v=GHDwDrxesm8

Lovord innebär dock inte att fartyget passar allas smak, för att inte tala om allas plånbok .Därtill kommer att tyska rederier, inte minst Hapag-Lloyd, ofta skiljer sig både kulturellt, i passagerarsammansättning (90 % från tysktalande länder) samt vad gäller åldersstruktur, från såväl brittiska som USA-kontrollerade rederier. I det tyska lyxsegmentet är tex passagerarna avsevärt yngre och antalet barn fler. Vad gäller barn togs dessa, om föräldrarna så önskade, kostnadsfritt hand om av välutbildad personal. För övrigt verkar tyska barn generellt mer väluppfostrade än amerikanska, italienska, eller för den delen: svenska.

Tror det första besökaren slås av när man kommer ombord är överdådet på just utrymme. Dessutom, högt i tak överallt och stora fönster. Sannolikt hade man utan större ansträngning kunna klämt in ett däck till inom befintlig struktur. Inte oväntat är utrymmet per pax det högsta i branschen och det beror inte på att hytterna är anmärkningsvärt stora. Däremot är dessa extremt välutrustade (med bla i-Pad), eleganta och praktiska samt med en walk-in garderob av rejäl storlek. Alla hytter har balkong, den minsta är på 7 kvadrat. Ett säkert gnällobjekt för mig personligen brukar vara att AC:n i hytten producerar alltför torr luft, så att jag på natten vaknar med en känsla i gommen som efter att  ha krökat häftigt. Så icke här ombord. Fungerade utmärkt. Gym och spa är förtjänstfullt placerade i aktern och på sidorna så att dessa inte, som på många andra fartyg, upptar värdefullt utrymme föröver för lounger mm.

Avsaknaden av pråligt sk bling bling ombord var total. Självklart var allt i toppskick, inget slitet, vare sig det gällde mattor, möbler eller annan inredning. Och förstås inga rostfläckar utomhus. Allt andades hög kvalité och utsökt smak in i minsta detalj. Riktiga trädäck, inte bara där man förväntade sig detta, utan också på vissa platser inombords. Tex i hytten i korridoren utanför badrummet och garderoben. Svampiga typer plastdäck eller billiga träimitationer irriterar mig för övrigt alltid omåttligt.

Sju kostnadsfria restauranger fanns att tillgå inkl en asiatisk, japansk, fransk och italiensk. Flertalet öppna även för lunch. Testade alla utom den japanska. Slår tveklöst  andra i samma segment som Silverseas, Regents, Seabourns, Crystals och Seadreams fartyg vad gäller både kvalité och service. Ett litet exempel. Kvällsbuffén i en av restaurangerna innehöll varje kväll, på den kalla sidan, bla ostron, king crabs och halva humrar. Servicenivån i huvud- och specialrestaurangerna var exceptionellt hög. Alltid tex lika många servitörer/servitriser som gäster vid bordet vilket medförde att alla serverades samtidig. Samma sak när det dukades av.

Det fanns sex barer. Apropå sprit så erbjöds en något udda avsmakning från ett urval av fartygets 45 ginsorter. Inget märkvärdigt antal om det gällt maltwhiskey. Men gin! Därtill förstås de mer vanliga avsmakningseanserna av champagne och vin. Golfsimulator som sköttes av ett golfpro fanns att tillgå jämte ett stort och välutrustat cigarr- och rökrum. För övrigt var rökning tillåten på balkongerna. Något som blir mer och mer ovanligt i branschen.

Servicepersonalen kom i huvudsak från tysktalande länder. Trots den markanta tyskheten ombord behövde ingen engelsktalande känna sig som en utböling. All personal talade utmärkt engelska, dagligt program, menyer mm fanns också på engelska jämte en internationell värdinna som tog hand om alla icke tysktalande. Samma föredrag som hölls på tyska hölls även på engelska osv.

En lite märklig, men mycket tysk sedvänja, åtminstone i lyxsegmentet, är avsaknaden av all incl. när det gäller sprit och vin. Något som vi för övrigt märkte när vi tidigare gjorde en längre kryssning i Stilla Havet med rederiets Europa. Sånt anser välbeställda tyskar vara ett tecken på en lågprisprodukt. Lite charterstuk således. Priserna var däremot humana och understiger de flesta massmarketrederiers. Nu saknas ändå inte fritt dryckjom, då det serveras generöst vid de ofta förekommande olika partykvällarna. Öl och softdrinks från barskåpet i hytten var också gratis. Ofta erbjuds man dessutom en ombordcredit som väl täcker utgiften för sprit och vin. Vi fick 300 euro. Dricks ingår i kryssningspriset.

En annan tysk sed, som säkert många har erfarenhet från diverse resmål, är fixeringen att boka solstolar. Så även här. Trots att sådana fanns i överflöd! Tyskarnas välkända intresse för matbröd manifesterades tydligt på frukostbuffén, där det fanns 25 sorter att välja på. Annat mer tyskt, åtminstone om man jämför med ett fartyg med huvudsakligen amerikanska eller brittiska passagerare, är den bristande sociala kontakten passagerarna emellan. Och det beror inte på språkliga svårigheter. Undantaget är diverse partyn, då man släpper loss. Lite svenskt beteende kanske?

För övrigt var klädkoden ombord, till skillnad från halvsystern Europa, inte formel, utan mer avslappnad och påminde om Regents casual. Hade med mig en kavaj, som jag aldrig använde. Och det berodde inte på värmen!

Kryssningen gick som sagt från Dubai till Limassol. Inga stopp och skulle vara på 9 dygn. Men till följd av cyklonen Mikunu, som bla hårt drabbade Salalah i Oman och ön Socotra, tillhörande Yemen, blev resan 11 dygn, inkl ett oplanerat stopp på 16 timmar i Muscat, Oman. För övrigt drabbade cyklonen inte oss på minsta sätt.

Intressant var också att notera säkerhetstänket i piratfarvattnen. Via ett fartyg vid namn MNG Pembroke hämtade vi upp fem tungt beväpnade ex Royal Marines Commandos utanför Fujairah i UAE och som senare steg av vid depåfartyget MNG Captain James Cook som ligger i Röda Havet i höjd med Port Sudan. Grabbarna var ungefär två meter långa och breda som ladugårdsdörrar. Ingen fick fotas. Trevliga killar, som jag efter att ha talat med några, förstod hade varit med om lite av varje. Den här verksamheten är en stor business och det företag som Hapag-Lloyd anlitade har för övrigt nyligen köpt den för oss fartygsnördar välkända RMS St Helena, för liknande uppgifter. Nytt namn är MNG Tahiti.

Efter att ha varit relativt lugnt ett tag i farvattnen runt Yemen och Somalia, har situationen den senaste tiden förvärrats, särskilt utmed Yemens kust. Mer terror- dock numera än piratverksamhet. Annars är kryssningsrederier, av förståeliga skäl, rätt tystlåtna om den här typen av incidenter. För några år var ett av Oceanias fartyg illa ute och ett av Seabourns fartyg angreps med bla granatgevär.

Som jag nämnde blev det ett ofrivilligt stopp i Muscat. Då vi varit där tidigare så vi höll oss ombord. Till detta bidrog även en 40 gradig värme.

Nästa hållpunkt var Suezkanalen, som numera är något mer intressant att passera än tidigare. Dels för att man för ett par år sedan blev klar med en mycket omfattande uppgradering med bla bygget av en helt ny kanal under en rätt lång sträcka, parallellt med den gamla för den nordgående trafiken, så man numera slipper invänta mötande konvoj i Great Bitter Lake, dels att infrastruktur och bostäder byggts ut i omgivningarna. Dubbelfilen, med rätt höga sanddyner emellan, gör att mötande fartyg ser ut att obehindrat plöja genom öknen. Avgiften för passage av just Europa 2, gick den här gången på US 315.000. Men den kan variera beroende på rabatter, prioritet mm. För tillfället åtminstone, är avgiften i allmänhet högre för samma fartyg i Suez än i Panama. Den ”nya” kanalen har ökat kapaciteten väsentligt mätt i fartygsrörelser och medger numera passage av fartyg med ett djupgående på 66 fot. Transittiden sägs generellt ha minskat från 18 till 11 timmar. För oss tog det bra precis just 11 timmar.

Slutligen lite om hur rederiet hanterade två dygns försening till Limassol. Det sköttes snyggt. Alla som inte hade ombokningsbart flyg, erbjöds nya flygbiljetter och i den händelse det blev ett sent flyg, eller kanske dagen därpå, bokades man kostnadsfritt in på ett bra hotel med halvpension samt fri transfer till flygplatsen i Larnaca, som ligger ca 70 km från Limassol.

Och allra sist ändå lite gnäll. TV utbudet var skralt vad gäller nyhetskanaler och nätet segt. Underhållningen var det väl inget större fel men passade inte vår smak. Annars kommer jag inte på något.

2
Kryssningsfartyg / Viking Launches 245-Day World Cruise
« skrivet: 02 maj 2018, 11:30:50  »
Måste vara något av ett rekord.

Kan inte påminna mig att jag hört om en längre World Cruise. Runt 100 dagar är det vanligaste, även om förekommer både 130 och runt 160. Västgående kryssningar som börjar på USA:s västkust brukar inte sällan sluta i Florida. Därför blir det ”bara” runt 100 dagar.

Själv har jag lite svårt och tänka mig att följa med på en 100 dagars. Helt oavsett ekonomiska förutsättningar. Mycket mindre då förstås 245. Mitt tålamod brukar tryta efter runt en månad. Däremot har jag åkt med på några delsträckor på två World Cruise. En med Crystal och en med Seabourn och det har varit festliga tillställningar. Mycket extra jippon och för de som åker hela kryssningen vankas det många specialarrangemang i land. För övrigt var det förbluffande många passagerare i 40-50 årsåldern även om 60+ var i klar majoritet. I ett mindre fartyg skapas det också en särskild atmosfär bland de som gör en sådan här kryssningen. Alla känner alla efter ett tag så sällskapslivet har alla förutsättningar att blir rätt intensivt.

https://www.cruiseindustrynews.com/cruise-news/18924-viking-launches-245-day-world-cruise.html


4
Kryssningsfartyg / Första kryssningsfartyg med bara utsideshytter
« skrivet: 21 april 2018, 15:13:20  »

Det är förstås inte helt ovanligt att idag finna sådana fartyg där dessutom alla hytter har balkong. Särskilt inte om man kryper uppåt i prisklasserna.

Det första större kryssningsfartyget i modern tid med bara utsideshytter, anses allmänt ha varit Royal Princess, byggd 1984, som numera heter Artania. Gjorde en kryssning med henne i början av 90-talet under det ursprungliga namnet från Valparaiso till Buenos Aires och var hyggligt imponerad. Även om vi inte hade balkong.

Nåväl, nu fick jag härom dagen uppgift om att två tyska kryssningsfartyg, byggda på 30-talet, nog ändå var först ute. Det skulle dels ha varit den i krigets slutskede sorgligt förlista Wilhelm Gustloff (1937) och systerfartyget Robert Ley (1938). Båda fartygen var före kriget sysselsatta inom den nazistiska semesterorganisationen ”Kraft durch Freude”.

Har hittat några suddiga originalritningar (?) på nätet som antyder att så kan vara fallet. Men helt säker jag inte.

5
Kryssningsfartyg / QE2 som hotell
« skrivet: 19 april 2018, 14:24:34  »
Det har i likhet med andra projekt där kryssningsfartyg skall omvandlas till flytande hotell, gått trögt att få igång det hela. För QE2 har det tagit 10 år innan man nu smygöppnar. Den officiella invigning skall ske i oktober.

Dubai köpte fartyget på sin tid av Cunard för US 100 miljoner och har nu lagt ned lika mycket på omvandlingen. Får se hur det går. Men kapitalstarka ägare har man i alla fall. Till skillnad från liknade ombyggnader som kantats av ekonomiska problem. Typ Rotterdam i Rotterdam och QM i Long Beach.

Själv skall jag till Dubai inom kort. Får se om jag får en chans att komma ombord. Särskilt intressant förstås för oss som rest med henne under glansdagarna. QM har jag bott på några nätter, då hon var i hyggligt skick. Och det var kul.
https://gcaptain.com/new-lease-on-life-ocean-liner-qe2-reopens-as-luxury-floating-hotel-in-dubai/

6
Kryssningsfartyg / Alternativrestauranger
« skrivet: 10 april 2018, 15:19:09  »
Själv är jag lite allergisk mot alternativrestauranger. Särskilt sådana där man ständigt höjer priserna för minst sagt medelmåttig mat. Läser att i RCCL:s nya Symphony of the Seas har priset för en burgare i Johnny Rockets höjts till US 9,95 och en middag i Jamie's Italian och andra inte speciellt märkvärdiga restauranger till runt US 40.

Man får onekligen intryck av att skillnaden gentemot landpriset, vare sig man jämför med UK, USA eller Sverige hos vissa massmarketrederier, har en tendens blir mindre och mindre.

Misstanken att kvalitén på maten i de kostnadsfria restaurangerna medvetet försämras för att gynna alternativen är nog också på vissa håll inte helt ogrundad. Gärna alternativrestauranger, men dessa bör helst, eller få undantag, vara gratis. Det garanterar nog bäst jämn kvalité överallt. Det är min erfarenhet. Nackdelen skulle möjligen vara att man ofta i vissa rederier med fria alternativrestauranger, snabbt som ögat måste boka bord. Antingen i samband med att man bokar resan, eller det första man gör när man kommer ombord.

Men jag inser förstås att på ett fartyg med närmare 7.000 pax, som har en populär specialrestaurang med bara 150 platser, där måste man prisa sig ur ett efterfrågetryck. Det blir enklast så.

7
Kryssningsfartyg / Kryssningsfartyg och Resorts
« skrivet: 05 april 2018, 02:19:33  »
Många skulle nog hävda att dagens stora kryssningsfartyg mer liknar någon sorts koncentrerad semesterb för så där en 6.000 - 7.000 personer, än ett fartyg.

Redan tidigare har flera rederier dock haft privata öar, dvs resorts/semesterbyar där passagerarna kunnat få slippa umgås med lokalbefolkningen men ändå få sand mellan tåna jämte uppleva några ytterligare förlustelser som saknas ombord.

Däribland RCCL. Uppenbarligen ett lyckat koncept för nu lanseras planer på flera sådana av rederiet. Både i Karibien men även Asien och Australien står på tur.

Ett intressant tidens tecken för nya destinationer.

8
Kryssningsfartyg / Upp 48 procent och 472 fartyg
« skrivet: 28 mars 2018, 00:02:05  »
The global ocean-going cruise fleet is set to reach 472 ships by 2027, according to the 2018-2019 Cruise Industry News Annual Report.

With 106 new ships on the orderbook slated for deliveries over the next 10 years, the net addition after ship withdrawals is expected to be 86 ships, for a 22 percent increase in the fleet.

With more larger ships, the annual industry passenger capacity will grow from an estimated 26.7 million passengers this year to 39.6 million by 2027, for a 48 percent increase over 10 years.

https://www.cruiseindustrynews.com/cruise-news/18769-global-cruise-capacity-up-48-percent-over-next-10-years.html

9
Kryssningsfartyg / Turkiet lockar rederier
« skrivet: 26 mars 2018, 17:11:14  »
Kryssningfartyg har under några år varit hyggligt sällsynta i Turkiet. Tidigare stora efterfrågan har varit som bortblåst. Nu försöker turkarna locka tillbaka rederierna med att betala upp till US 45 per passagerare. Ersättningen kan tom fördubblas vid turn around.

Att vissa länders hamnar lockar med låga hamnavgifter vet man ju om, men jag har aldrig hört om cash bidrag på detta sätt.

Nog kan detta attrahera rederierna fast det är inte samma sak som att passagerarnas efterfrågan på kryssningar till Turkiet ökar. Och det är ändå det som räknas. Så vi får väl se hur det går.

http://www.seatrade-cruise.com/news/news-headlines/government-to-pay-up-to-45-per-passenger-for-cruise-ships-visiting-turkish-ports.html


10
Lastfartyg / Maersk Honams haveri
« skrivet: 19 mars 2018, 18:53:35  »
Lite intressant om försäkringsproblematiken då det oftast bara frossas i bilder.

http://www.spedi.se/maersk-honam/

11
Kryssningsfartyg / Fritt Wi-fi
« skrivet: 16 mars 2018, 10:17:13  »
Har varit trögt att få igång ett väl fungerande internet i branschen. Men i takt med den tekniska utvecklingen har det blivit allt bättre. För inte särskilt många år tillbaka var nätet hopplöst trögt i delar av världen. Stilla Havet tex. Dessutom tog man rejält betalt.

Nu erbjuder många rederier, i likhet med de flesta hotell, fri tillgång till nätet. Senast Oceania.

http://www.seatrade-cruise.com/news/news-headlines/oceania-cruises-introduces-free-high-speed-wi-fi.html

13
Kryssningsfartyg / Silver Spirit
« skrivet: 12 mars 2018, 21:13:07  »
Har rest med Silver Spirit två gånger. Första gången 2010 alldeles efter dopet i Fort Lauderdale med en resa därifrån till Buenos Aires. Nu bedöms fartyget redan vara för litet och skall förlängas. Ett tecken på att efterfrågan ökar inom det här kryssningssegmentet.

https://www.cruiseindustrynews.com/cruise-news/18700-silver-spirit-cut-in-two.html

14
Kryssningsfartyg / Viking beställer ytterligare sex kryssningsfartyg
« skrivet: 06 mars 2018, 22:06:26  »
Utmärkt att det finns aktörer som satsar och inte är knutna till Carnival, RCCL eller NCL. Dessutom med hög klass.

http://www.seatrade-cruise.com/news/news-headlines/viking-plans-6-newbuilds-pushing-cruise-orderbook-to-stunning-100-ships.html

15
Färjor / Bättre för Silja/Tallink än för Viking 2017
« skrivet: 28 februari 2018, 17:17:29  »
Förra veckan redovisade åländska Viking Line sitt resultat. Det var dyster läsning för aktieägarna. Konkurrenten AS Tallink grupp verkar må bättre.

https://via.tt.se/pressmeddelande/tallink-redovisar-rekordomsattning-967-miljoner-euro-under-2017?publisherId=1957917&releaseId=2223468

Sidor: [1] 2 3 ... 5