Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - Risberg

Sidor: [1] 2
1
https://www.tek.no/artikler/virgin-milliardaeren-richard-branson-hiver-seg-pa-hyperloop-prosjektet/409420
Hyperloop-konseptet er altså ment å fungere som en alternativ, energibesparende og ikke minst rask transportmetode. Sverige og Finland er blant landene som vurderer om det ville vært lønnsomt og realiserbart å installere en Hyperloop-bane mellom Stockholm og Helsinki, noe som i så fall vil gjøre turen mellom de to byene kun 30 minutter lang, som The Verge meldte.

Man kan ju fråga sig: Alternativ til hvaddå? Knappast en "kryssning" med färjorna. Energibesparande under själva transporten i förhållande till flyg, kanske, men "loopen" skall också byggas. Reseupplevelse blir det i alla fall inte mycket av! :o

2
Pollarsnack / "Pråmhiss" i Jenisej uppströms Krasnojarsk
« skrivet: 06 oktober 2017, 12:34:55  »
I "Kryssningsfartyg": "Panamakanalkryssningar"

Den här anordningen i Krasnoyarsk är ju rätt mäktig

https://en.wikipedia.org/wiki/Ship_lift_of_Krasnoyarsk_hydroelectric_power_station
Den här linken är bättre: https://www.e-river.ru/press-centre/gallery/misc/shipelevator
Det är ett rälsfordon, elektriskt, med tre strömavtagare, som på en järnväg med 9000 mm spårvidd och vågrät tandstång på bägge räler, kör ner i vattnet på nersidan av kraftverket, så att pråmar kan bogseras ombord, backar så upp till en vändskiva, vänder 140 grader och går ner i vattnet på översidan kraftverket. Jag besiktigade personligen anordningen i juni i år.

3
Färjor / Hvar blir det av den nationella stoltheten
« skrivet: 02 oktober 2017, 10:37:54  »
På en dansk färja förväntar man att kunna få Carlsberg/Tuborg. Men på DFDS' København - Oslo-led har det nu i längre tid endast serverats Heineken på fat.
Norge har världens bästa smör; Kviteseidsmør, setersmør, Rørossmør etc. Men på norska  COLOR MAGIC i förra veckan serverades danskt Lurpak - det mest smaklösa smör som finns i hela Skandinavien.
Hvar blir det av den nationella stoltheten över varor som produceras i hemmehamnens land?

4
Färjor / Nytt exempel på tidens fartygsmode - M/F LANDEGODE
« skrivet: 15 augusti 2017, 08:33:42  »
Torghattens Trafikkselskaps M/F LANDEGODE har också fått den nedåt utsvängande fören, som ROALD AMUNDSEN och andra kryssningsfartyg under byggnad. https://no.wikipedia.org/wiki/MF_%C2%ABLandegode%C2%BB

5
Enligt Dansk JernbaneKlubs tidskrift "Jernbanen" har svenska transportstyrelsen gjort en bedömning att det vore olyckligt om dagens tågfärjor mellan Trelleborg och Tyskland så småningom komme att ersättas av färjor utan järnvägsspår. Om detta skedde på alla tågfärjelder mellan Skåne och Kontinenten komme olyckshändelser/sabotage på Öresundsbron att stoppa alla möjligheter att överföra järnvägsvagnar mellan Skandinaviska halvön och Kontinenten, för första gången sedan 1892. Enligt samma källa överväger tansportstyrelsen därför att kräva, och bidra ekonomiskt till att så sker, att även framtida färjor mellan Trelleborg och Rostock blir tågfärjor.

7
Kryssningsfartyg / Færre og færre cruiseskipsanløp til Oslo
« skrivet: 25 juli 2017, 08:26:44  »
For bare et par år siden var det flere cruiseskip i Oslo havn hver eneste sommerdag. Nå er det langt mellom dem. Og årsaken er enkel: Norske sjøfartsmyndigheter har priset seg ut. Det koster vanvittig meget å gå inn og ut av Drøbaksundet - i tillegg er fjordturen inn og ut hele Oslofjorden temmelig tidkrevende.

8
Kryssningsfartyg / Kryssningsanlöp i Trelleborg
« skrivet: 18 juli 2017, 09:25:52  »
Enligt upppgift är det den senaste hamnutbyggnaden i Trelleborg, som möjliggör anlöp av kryssningsfartyg i Trelleborg. Det tyder ju på att de antingen får "låna" TT's färjeläge 10 eller att det redan är möjligt att lägga till i framtida färjeläge 11, då ju ett kryssningsfartyg ändå inte använder bilfärjeklaff (som inte finns där ännu).

9
Den fås därför istället gratis som fyra pdf-filer till den som skickar ett vykort (postkort) till Matz Lonnedal Risberg, Sørengkaia 75, 0194 Oslo, och uppger sin e-postadress. Erhålles endast på detta sätt.

Innehållsförteckning:

Del 1: Danske Statsbaners nasjonale fergeruter og internasjonale fergeruter fra Danmark

Forord
Preface

Fergers seilretninger
Ferries’ Sailing Directions

Lokomotivs akselrekkefølger (hjulstillinger – axelföljder)
Locomotive Wheel Arrangements

I.   Danske Statsbaners enkeltsporsoverfarter
1.   Bygning af de danske statsbaner
2.    Lillebeltsoverfarten Fredericia – Strib
3.   Oddesundsoverfarten
4.   Storstrømsoverfarten Masnedø – Orehoved
5   Sallingsundoverfarten Nykjøbing/Mors – Glyngøre
6.   Västkustbanan och järnvägsförbindelsen Göteborg–Kristiania/Oslo
7.   Øresundsoverfarten Helsingør – Helsingborg
8.   Samsøoverfarten Aarhus – Kolby Kaas – Kalundborg
9.   Bilfærgeoverfarterne Korsør – Nyborg og Korsør – Lohals
10.   Bilfærgeoverfarten Bøjden – Fynshav
11.   Bilfærgeoverfarten Esbjerg – Fanø
12.   DSB’s enkeltsporsfærger og smalle bilfærger
13.    Tågförbindelser mellan Kristiania/Oslo, Göteborg och København och till Narvik.
14.   Rangerlokomotiver i enkeltsporsfærgelejerne
English Summary   I. Danish State Railways Single-track Ferry Services

II.   Overfarter med Storebæltsfærgelejer
15.   Jernbaner i Slesvig-Holsten
16.   Passagerskibs- og bilfærgeoverfarten Korsør – Kiel
17.   Storebæltsoverfarten Korsør – Nyborg
18.   Södra Stambanan
19.   Øresundsoverfarten Kjøbenhavn – Malmö
20.   Overfarter fra Gedser og Rødby Færge
21.   DanLink København–Helsingborg
22.   Bilfærgeoverfarten Halsskov – Knudshoved
23.   Hurtigruten Århus – Kalundborg
24.   Færger med Storebæltsfacon
25.   Internationale togforbindelser over det sydlige Øresund, Storebælt, Gedser–Grossenbrode og Fugleflugtslinien
26.   Rangerlokomotiver i færgelejer af Storebæltsfacon
English Summary   II. Services with Great Belt Ferry Berths

III.   Dampfærgeoverfarten Gjedser–Warnemünde
27.   Jernbanerne på Falster og Lloyd-banen
28.   Dampfærgeoverfarten Gjedser – Warnemünde
29.   Dampfærgerne på overfarten Gjedser – Warnemünde
30.   Internationale tog over Warnemünde
31.   Rangerlokomotiver i Gjedser og Warnemünde
English Summary   III. The Steam Train Ferry Service Gjedser – Warnemünde

Del 2: Internasjonale fergeruter fra Sverige, danske private fergeruter og "Skagerakexpressen"

IV.   Färjeleder med Trelleborgsfärjelägen
32.   Järnvägarna till Ystad och Trelleborg och på Rügen
33.   Järnväg till Tornedalen under första världskriget
34.   Kungsleden Trelleborg – Saẞnitz och Trelleborg – Warnemünde-provisoriet
35.   Efterkrigslederna till Polen
36.   Stockholm – Nådendal-leden
37.   Ystad – Świnoujście–leden
38.   Trelleborg – Rostock-leden
39.   Bilfärjelederna till Travemünde
40.   Bilfärjeleden Saßnitz – Rønne - Ystad
41.   Tågfärjor med Trelleborgsform och bilfärjor i Travemündetrafik
42.   Internationella tågförbindelser över Trelleborg och tågförbindelser till Ystad och Świnoujście
43.   Växellok i färjelägen med ett, två, tre, fem, åtta och tio spår
English Summary   IV. Train Ferry Services with Trelleborg Berths

V.   Private danske enkeltsporsoverfarter
44.   Den skinnegående dampbåd SVANEN
45.   Sydfyenske Jernbaner, smalsporsbaner i Sønderjylland, Langelands Jernbaner, Aalborg–Hvalpsund-banen, Grenaabanen og Frederiksværkbanen
46.   Overfarten Faaborg – Mommark
47.   Overfarten Assens – Aarøsund
48.   Overfarten til Langeland
49.   Hvalpsundsoverfarten
50.   Overfarten til Ærø
51.   Overfarten Grenaa - Hundested
52.   Private enkeltsporsfærger
53.   Tog på Fyn, sønderjysk meterspor, Langeland, til Hvalpsund og på Frederiksværkbanen
54.   Rangerudstyr i enkeltsporsfærgelejerne
English Summary   V. Private Danish Single-Track Ferries

VI.   "Skagerakexpressen"
55.   Hirtshalsbanen og Sørlandsbanen
56.   Skagerakexpressen Kristiansand – Hirtshals
57.   Jernbaneferger på Skagerak
58.   Internasjonale togforbindelser gjennom Jylland og tog på Sørlandsbanen
59.   Skiftelok og –traktorer i Kristiansand og Hirtshals
English Summary   VI. The “Skagerakexpressen”

Del 3: Innenriks båt- og fergeruter på den Skandinaviske halvøy, godsfergeruter på Kattegat og Østersjøen og tyske innenriksfergeruter
 
VII.   Båt- og jernbanefergeruter på vann, fjorder og kanal i Norge
60.    Norsk Hoved-Jernbane, Kongsvingerbanen, Eidsvoll-Ottabanen, Hamarbanen og Rørosbanen   
61.   Jernbanens båter på Miøsen og Øieren
62.    Randsfjordbanen, Bergensbanen, Lierbanen og Sperillbanen
63.   Jernbanens båter på Krøderen, Randsfjorden, Spirillen og Tyrifjorden
64.   Sulitelmabanen
65.   Sulitelmatrafikken på Langvann, Øvrevann og Nedrevann
66.   Thamshavnbanen
67.   Thamshavn – Trondhjem-ruten
68.   De tre båtene BRUSE
69.   Urskog-Høland-banen
70.   Fredrikshald kanal
71.   Rjukanbanen, Bratsbergbanen og Vestfoldbanen
72.   Jerbanefergeruten på Tinnsjøn
73.   Jernbanefergen Moss – Horten
74.   Nordlandsbanen med jernbaneferge over Tysfjorden
75.   Tog på Rjukanbanen, Tinnosbanen, Bratsbergbanen og til Horten
76.   Skiftearrangementer i Mæl og Tinnoset
English Summary   VII. Passenger boat services and Train Ferries on Lakes, Firth and Canal in Norway

VIII.   Inhemska båtar, tågfärjor och pråmar i Sverige
77.   Norra Lidingöbanan
78.   Spårvagnsfärjeleden Sommarbo – Ropsten
79.   Sjösystemet i Bergslagen
80.   Rälsbåten SVANEN
81.   Gefle-Dala Jernväg
82.    Ångbåten RÄTTVIK på Siljan
83.   891 mm-banor i Dalsland, Västergötland, Östergötland, Småland och på Öland, Östra Blekinge Jernväg & Mjölby–Hästholmens Järnväg
84.   Tågfärjeleden Kalmar – Färjestaden
85.   Sockerbetsleden Bergkvara – Mörbylånga
86.    Planerad tågfärjeled över Vättern
87.   Vagnfärjor i Bergslagen och på Lelången, VGJ-pråmar, Ölandstågfärjor och planerad tågfärja på Vättern
88.   Smalspårståg i Bergslagen, på Lelångenbanan och på Öland och sockerbetstransporter från fastlandet till Öland
89.   Växellok i Bengtsfors, Kalmar, Färjestaden, Bergkvara och Mörbylånga
English Summary   VIII. Domestic Swedish boats, ferries and barges

IX.   Godstågfärjeleder på Kattegatt, Östersjön och Ålands Hav
90.   Järnvägen till Hangö
91.   Railship Hangö – Travemünde och Åbo – Travemünde
92.   NordöLink Malmö – Travemünde
93.   Göteborg – Frederikshavn-leden
94.   Dannemora–Hargs Jernväg
95.   Tågfärjeleden Hargshamn – Nystad
96.   SeaWind Stockholm  – Åbo
97.   Nynäsbanan
98.   Den planerade tågfärjan till Baltikum
99.   Den planerade Trelleborg – Travemünde-leden
100.   Den planlagte ruten Moss – Puttgarden
101.   Mukran – Klaipeda, Mukran – Baltijsk och den föreslagna Kiel – Klaipeda-leden
102.   Ust-Luga – Baltijsk & Mukran – Ust-Luga
103.   Privata godstågfärjor
104.   Växellok på normalspår och bredspår
English Summary   IX. Freight Services on the Kattegat, Baltic Sea and Sea of Åland

X.   Inhemska tågfärjor och pråmar på andra sidan Bottenhavet, Ålands Hav och Östersjön
105.    Brändö Spårvägs-AB
106.    Spårvagnsfärjeleden Sörnäs - Brändö
107.    Vagnfärjor i Stettin och Danzig
108.   Strelasundleden Stralsund – Altefähr
109.    Smalspårsbanorna på Rügen
110.    Wittower Fähre
111.    Järnvägarna till Usedom
112.   Tågfärjelederna till Usedom
113.   Kreis Oldenburger Eisenbahn
114.   Fehmarnsundoverfarten
115.   Enkelspårsfärjor till och på Rügen, Usedom och Fehmarn
116.   Tåg på bibanor på Rügen, Usedom och Fehmarn
117.   Växellok på normalspår
English Summary   X. Domestic Finnish and German Ferries and Barges in the Baltic

Fergenavn
Names on Ferries
Vognbetegnelser
Dansk – norsk – svensk/Linguistic
Finske stedsnavn
Stedsnavn
Forkorelser/Abbrevations
Kildehenvisning/Sources

Del 4: Sporarrangementer, jernbanefergeoversikt og kart

Sporarrangementer ferger & fergeleier
Rail Arrangements on Ferries and Link spans
Jernbanefergeoversikt/List of Train Ferries
Kart/Maps

10
Kryssningsfartyg / Två flodbåtar - en jämförelse
« skrivet: 12 juli 2017, 11:13:52  »
1. juni Budapest - Amsterdam
Båt AMAPRIMA
Restid 14 nätter (hvarav en i hamn i Budapest och 1 i Amsterdam), påstås vara 15-dagarskryssning
Pris i enkelhytt med litet fönster 60 300,- Nkr
Incheckning: Ombord
Hyttstandard: Bra
Mat: Ingick i priset (med obegränsat dricka), mycket bra frukostar, varierande luncher och middagar
Disembarkering: Gångavstånd från Amsterdam Centraalstation

4. & 9. juli Krasnojarsk – Dudinka & Dudinka - Krasnojarsk
Båt В. ЧБАЛКОВ (V. TJBALKOV)
Restid 3 resp. 5 nätter
Pris i utvändig enkelhytt 21 314.- Rbl enkel resa = 42 628.- Rbl
Incheckning: I flytande bryggterminal bägge hamnar
Hyttstandard: Utan dusch eller toalett
Mat: Dagens lunch resp. middag á la carte. Helt OK. Kaviar från vild stör i Jenisej (egentligen förbjuden att fånga) såldes för 9000.- Rbl halvlitern. Maten i systerfartyget A. MATROSSOV enlig uppgift helt förfärlig.
Disembarkering: I flytande bryggterminal långt från sta’n i Dudinka, rätt på kajen centralt i Krasnojarsk

Slutomdöme: AMAPRIMA erbjuder lyxkryssning men kostar därefter. Litet för mycket fokus på städerna vi lade till vid – mindre på floder och kanaler. V. TBSJALKOV jättemysig båt från 1955 och fantastisk flodresa.

11
Färjor / Fyra färjor 31. maj - 9. juli - en jämförelse
« skrivet: 11 juli 2017, 12:32:47  »
31. maj Trelleborg - Rostock
Färja HUCKLEBERRY FINN
Restid 6 timmar
Pris i utvändig enkelhytt 1125:- Skr
Incheckning: Möttes på färjeterminalen av skylt att incheckning efter kl 18 måste ske vid bilincheckningen flera kvarter undan - ingen information om detta på biljetten
Hyttstandard: OK, stort och bra badrum
Mat: Inte aktuellt mellan kl 0.30 och 6.30
Disembarkering: Svårt att hitta ombord (jag var ende landgångspassageraren), buss från landgångstornet till terminal, stadsbuss vidare till S-bahnstation

15. juni Travemünde – Trelleborg
Färja PETER PAN
Restid 9 ½ timmar
Pris i utvändig enkelhytt 1470:- Skr
Incheckning: Bökig. Stadsbuss från jvg-station Travemünde Skandinavienkai, bra terminal m/ servering, buss till landgångstorn
Hyttstandard: Bra
Mat: Endast buffet, samt smårätter i baren i fören, på morgonen frukostbuffet absolut enda alternativet! Inte så mycket som en macka och juice om man inte orkade buffet kl 6 på morgonen
Bekväm disembarkering med buss från bildäck till färjeterminalen i centrala Trelleborg

19. juni Stockholm – Helsingfors
Färja MARIELLA
Restid  16 timmar 40 minuter
Pris i utvändig enkelhytt (som uppgraderats till lyxhytt) 815:50 Skr
Incheckning: Redan på Vasaterminalen, buss 55:- Skr till terminalen
Hyttstandard: Väldigt bra (vet ej hvarför jag blev uppgraderad)
Mat: Utmärkt skaldjurstallrik 447:- Skr, utmärkt frukostbuffet 162:- Skr
Disembarkering: Spårvagn 5 från terminalen till jvg-stationen

9. juli Helsingfors - Stockholm
Färja GABRIELLA
Restid  16 timmar 50 minuter
Pris i utvändig enkelhytt 815:50 Skr
Incheckning: Spårvagn 5 från jvg-stationen till terminalen, första avg. dock först kl 16.35
Hyttstandard: Som att sova i maskinrummet, fruktansvärt bullrigt
Mat: Utmärkt för- och huvudrätt, desserten «utvalda ostar» ett dåligt skämt; ostarna från frukostbuffeten utan vidhängande presentation, utmärkt frukostbuffet 162:- Skr
Disembarkering: Buss 55:- Skr från terminalen till Vasaterminalen

Slutomdöme: TT-Line inte särskilt attraktiv – ren transport och obekvämt för landgångspassagerare, bristande frukosteralternativ på PETER PAN en skandal. MARIELLA känns fräschare nu än för några år sedan. Champagne till frukost är alltid trevligt. HUCKLEBERRY FINN och GABRIELLA känns oerhört sltna.

12
Färjor / En resa med HUCKLEBERRY FINN
« skrivet: 05 juni 2017, 17:45:01  »
Aakte 31. maj med HUCKLEBERRY FINN fraan Trelleborg till Rostock. Ganska dyrt biljettpris, maaste gaa till bilincheckningen i Trelleborg efter kl 18 - informerades jag INTE om på biljetten! Den gamla taagfaerjan aer ganska sliten, "sunkig" skulle väl Ni stockholmare kalla det. (Sitter just nu på AMAPRIMA fraan Budapest till Amsterdam, daerfoer något underlig stavning, på ett tangentbord som av och till hittar bokstäverna å, ä och oe, av och till inte.)   

15
Färjor / Är STENA SAGA Stockholms största färja?
« skrivet: 08 maj 2017, 09:10:49  »
Då Finlandsbåtarna inte är svenskregistrerade (jag ser bort från BIRKA, som knappast går som färja), betyder det att STENA SAGA faktiskt är den största färja, som har hemmahamn Stockholm?

Sidor: [1] 2