Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - Risberg

Sidor: [1] 2 3 4
1
Färjor / M/F NILS HOLGERSSON på varvöversyn?
« skrivet: 15 december 2018, 22:24:28  »
Kl 22 gick NILS DACKE tidtabellsenligt från Trelleborg till Travemünde. Samtidigt gick NILS HOLGERSSON, inte enligt tidtabell och utan att ha lastat innan. NILS DACKE gick sydvästerut - NILS HOLGERSSON gick västerut. På varvöversyn? Landskrona? Kiel via Storstrømmen?

2
Färjor / Ny kapten på PETER PAN?
« skrivet: 14 december 2018, 13:15:32  »
Idag gick ROBIN HOOD från färjeläge 10 i Trelleborg till Travemünde. Väl ute ur inseglingsrännan möter hon PETER PAN från Swinoujscie. Men PETER PAN blir liggande en kvart innan hon går in. Förklaringen ser ut att vara att lotsbåten kommer in i full fart före henne. Betyder det att PETER PAN har fått ny kapten? Hur många gånger måste en ny kapten segla på leden innan han slipper lots?

3
Färjor / Slut på tågfärjetrafik Ystad - Swinoujscie?
« skrivet: 06 december 2018, 10:22:24  »
Det råder politisk strid om huruvida hamnutbyggnaden i Ystad skall genomföras eller inte, men om den gör det, ser det, enligt planritning i dagens Sydsvenskan, ut som om tågfärjetrafiken måste upphöra. Då flyttas nämligen Polentrafiken ut till ett område som det inte ser ut att kunna få spåranknytning till färjelägena, och där tågfärjeläget är idag planeras bostäder.

4
Pollarsnack / Har ISPS-hamnarna i realiteten blivit frihamnar?
« skrivet: 28 november 2018, 10:14:05  »
Lastbilar som kommer med färjorna till Trelleborg kör direkt till tullen och ut på vägnätet. Men lösa trailers, som hämtas av "tugmasters" på färjorna, parkeras inne i den avspärrade ISPS-hamnen. De tullklareras inte förrän en svensk bil kommer och hämtar dem. Betyder det att ISPS-hamnarna i princip har blivit frihamnar – tullfria zoner? (Jag är medveten om att Schengen-avtalet innebär att gränserna är betydligt "mindre" nu än förr, men helt utan tulldeklarering är väl inte godset?)

5
Färjor / Underlig tidtabell för M/S SASSNITZ
« skrivet: 28 november 2018, 10:08:49  »
Tisdagar och onsdagar ligger SASSNITZ hela dagarna i Trelleborg, går till Rostock kl 17.30 och kommer tillbaka nästa morgon. Fredagar går hon till Saßnitz på morgonen och till Rostock på kvällen, 19.15. Hvarför är detta underligt? Jo, därför att Saßnitzfärjorna alltid haft ytterst begränsad hyttkapacitet (och hytterna under vagndäck). Hon har inte med sig järnvägsvagnar till och från Rostock. Med andra ord har hon en hel del bilar. Dessas chauförer kan väl knappast sitta uppe hela natten? Det är trots allt en sjutimmarstur, när SASSNITZ gör den (MECKLENBURG-VORPOMMERN och SKÅNE klarar den på sex timmar).

6
Det är väl Dennis som kan svara på detta:
SKÅNE ligger nu i färjeläge 9, men den långa snedklaffen till mellandäck akterut är inte nerfälld. Samtidigt kommer det bilar mellan färjeläge 9 och 10. Har SKÅNE ändrat angöringsmönster, så att man nu istället för styrbords port i fören i Rostock och klaffen till akterdäck i Trelleborg "spegelvänt" mellandäcket och använder klaffen till akterdäck i Rostock och babords port i fören i Trelleborg? Eller har någonting just skett med den långa klaffen i Trelleborg? ???

7
www.dagbladet.no

PACIFIC PRINCESS ikke helt heldig ved anløp i Bergen.

8
Färjor / Just nu: Underlig manöver av PETER PAN i Trelleborg
« skrivet: 20 november 2018, 00:39:51  »
Ikväll 22.10 gick GALILEUSZ mot Świnoujście, 23.30 gick NILS DACKE mot Świnoujście, 23.59 gick ROBIN HOOD mot Rostock och strax efter börjar PETER PAN backa för att vända och gå mot Travemünde. Plötsligt avbryter hon manövern och går tillbaka till färjeläget. Och där ligger hon nu. Ingen ambulans eller försenad lastbil eller överhuvudtaget något fordon syns i hamnen.

9
Färjor / NATO-övningen är tydligen över nu
« skrivet: 12 november 2018, 14:43:44  »
I alla fall rangerades en hel del pansarvagnar på järnvägsvagnar ombord på SKÅNE just nu.

10
Reseberättelser / Att vara passagerare på fraktfartyg
« skrivet: 10 november 2018, 23:47:08  »
Att vara passagerare på ett fraktfartyg är väldigt annorlunda än att vara passagerare på ett passagerarfartyg eller ett landgående transportmedel. Med så få människor att förhålla sig till och delvis utsuddade gränser mellan passagerare och befäl, gällande hvar på farttyget man rör sig, blir hvarje fraktfartygsresa unique. Formellt får man inte vistas på kommandobryggan och i maskinrummet – i praktiken har man fullt tillträde till kommandobryggan. Formellt får man heller inte fotografera i Panama- eller Suez-kanalen..... Formellt får det inte finnas passagerare på fraktfartyg i egyptiska farvatten och det kostar rederiet en hel del Marlboro-limpor att se genom fingrarna med det.

Själv har jag varit passagerare på elva fraktfartyg. Det första var MAERSK COLOMBO från Singapore till Hamburg 1997. Mycket trevlig östtysk kapten och styrmän, bortsett från tredje styrman, som var en arrogant skitstövel. Tre medpassagerare, ett äkta par, han kanadensiskfödd USamerikan, hon holländare, bosatta i England, om jag inte minns fel, båda ganska tråkiga, samt en tysk kock. De tre gjorde rundtur från Hamburg till Hamburg, d.v.s. kocken gick iland i Europoort. Mellan Singapore och Hamburg gick vi bara in i Algeciras och Europoort.

Det andra var CCNI ANGOL, "Condor Express" från Rotterdam till Valparaiso 1999, som blev Iquique för min del, p.g.a. vansinnig försening. Fartyget ägdes av tyska Rickmers, ett annat bolag hyrde de (öst)tyska befälhavarna, ett tredje bolag de östeuropeiska befälhavarna, ett fjärde bolag de filippinska befälet och manskapet, ett bolag på Isle of Man ansvarade för logistik och tidtabell, och trodde tydligen att fartyget gick med 21 knop – hon gjorde 17, och chilenska CCNI chartrade fartyget. Frustrationen var stor ombord. Det var den enda gången jag blivit nekad att tillträda kommandobryggan – men bara när fartyget förde lots. Östtysk kapten, som var i ständig konflikt med fartygets utomordentliga filippinska kock och steward. En hygglig medpassagerare från Bonn, som gjorde rundturen. Vi gick inom Bilbao, San Juan, Kingston, Cartagena, Buenaventura, Guayaquil och Callao.

Den tredje var hemresan från Buenos Aires till Rotterdam 1999 med MONTEBELLO – det motsatta av CCNI ANGOL; ägd av ett familjerederi, som kaptenen hade daglig telefonkontakt med. Mycket hygglig östtysk kapten och österrikisk(!) chief. Ingen medpassagerare. Gick inom Itajai, Santos och Rio de Janeiro.

Så blev det GRANDE ARGENTINA från Lissabon till Kapstaden, och sedan Port Elizabeth, 2001 med GREY FOX. Fantastisk hygglig och trevlig polsk besättning. Endast elektrikern var tysk. Ingen medpassagerare. Gick endast inom Walvis Bay på väg till Kapstaden.

Hemresan från Mombasa till Fos-sur-Mer (p.g.a. strejk i Marseille) samma år med NSB-ägda (Niederelbe Schifffahrtsgesellschaft Bremen) LA BOURDANNAISE, utchartrad till CMA-CGM. En östtysk kapten som låtsades som om vi passagerare inte existerade, tills han var tvungen att snacka med oss för att få våra pass för genomresan genom Suez-kanalen. En västtysk andrestyrman som höll den obligatoriska säkerhetskursen på engelska och avslutade den med att "English is the official language on board, and we all speak it very well". Det var det sista jag hörde honom säga på engelska. Det tyska befälet pratade överhuvudtaget inte med oss passagerare, däremot det filippinska. Två väldigt trevliga medpassagerare, ett ungt, nygift, tyskt par, som i princip hade cyklat  från Tyskland till Malawi(!) och tillbaka till Mombasa. Vi gick inom Bur Sa'id på vägen till Fos-sur-Mer.

2003 tog jag GRANDE AEGENTINA med hemmahamn Göteborg från Antwerpen till Dakar. En ung, ganska arrogant göteborgare till kapten, för övrigt väldigt hygglig svensk och filippinsk besättning. En fantastisk malmöitisk kock. Tre medpassagerare från Le Havre, ett ungt schweiziskt par på kulturutväxling med Mali och en schweizare som hade både schweiziskt och senegalesiskt medborgarskap, trevliga alla tre.

Hemresan måste ske via Sydamerika 2003-04, då inga fartyg från Dakar till Europa medtog passagerare. Höll på att inte bli utsläppt från Senegal, då jag skulle gå ombord på WIKING till Rotterdam via Zarate, Montevideo, Santos, Rio de Janeiro och Fortalezza. Hyggligt tyskt befäl, fyra rundresande, ett bajerskt par, där hon blev mer och mer satkärring, och två schweizare, där den ene var arbetsgivare åt den andre på ett barnhem i Rumänien. De fyra uppträdde mycket exkluderande gentemot oss andra två, där den femte medpassageraren var en man från München som reste till Rio de Janeiro.  Han slutade för övrigt röka nyårsnatten och slängde en limpa cigaretter i Atlanten. Så köpte han en ny nyårsdagen.... Fartyget var fyra veckor försenat, under hvilka jag gick runt i Dakar, en stad jag lärde mig hata mer än någon annan.

Så åkte jag på min Jorden-runt-resa 2005-06 hem från Australien från Brisbane till Auckland och vidare från Port Chalmers till Tilbury med CP BOREALIS. På förste delen av resan ett ungt, tyskt par, som åkt hela vägen från Europa till Auckland och en till, som också gick av i Auckland, som medpassagerare. När jag gick ombord igen var en ung engelsman, som flyttade hem från Nya Zealand, medpassagerare. Indisk besättning och därmed mycket god, indisk mat. På vägen gick vi inom Manzanilla(?) i Panama och Philadelphia.

Min värsta fraktskeppsresa hittills var med CAP CLEVELAND från Antwerpen till Sydney 2008. Rysk och ukrainsk besättning. Dålig hytt utan kylskåp, inga böcker i något bibliotek. Dock, när i Philadelphia den ryske kaptenen bytts ut mot en rumänsk, blev det bättre. Jag såg t.ex. att en bättre hytt på samma däck som min stod tom och frågade om jag kunde byta till den. "Of course you can, you can have any cabin you like!" "Can I have the owner's cabin?" "Of course you can". Och där var det böcker. En medpassagerare, en trevlig tysk, bosatt i München, och från andra nyazealändska hamnen ett holländskt par. Alla fyra gick iland i Sydney. Vi gick inom Philadelphia, Savannah, Cartagena och två nyazealändska hamnar.

Hemresan skedde samma år med LA TOUR, nyss sålts och återchartrats av CMA-CGM, från Melbourne till Tilbury. Det innebar att flaskvatten togs bort för det kroatiska befälet till måltiderna och tillåten övertid minskades. Missnöjet var stort. Tvärtom var det för oss passagerare; två gånger om dagen varma baguette,  bayonne-skinka, franska ostar, förrätt, huvudrätt, dessert, rödvin och vitvin. Från Taranga, Nya Zealand, en irländsk, mycket trevlig passagerare, som flyttade hem till Irland efter decennier på Nya Zealand. Inget fel på befäl och besättning heller, men fick inte så väldigt mycket kontakt, eftersom kroaterna, naturligt nog, talade kroatiska med hvarandra. Anlöpte Auckland, Taranga och Napier, om jag inte minns fel, samt Savannah och Philadelphia.

Sista fraktfartygsresan var med det gigantiska CAP SAN NICOLAS från Buenos Aires till Maasvlakte 2015, via Montevideo Katoen Natie terminal, Rio Grande, São Francesco do Sul TSC,  Paranagua TCP, Santos och Eurogate Tanger. Trevlig filippinsk och tysk besättning, bytte kapten i Santos, bägge kaptener var tyska, bosatta i Santos. En tysk medpassagerare som jag aldrig såg efter att han gick ombord, inte ens vid måltiderna eller grillparties.

11
Färjor / Trafikledning i Trelleborgs hamn
« skrivet: 10 november 2018, 22:11:26  »
Detta är främst en fråga till Dennis (inte kehinde), som jag uppfattar tillhör befälet ombord på PETER PAN och tidigare TT-färjor(?):

Trelleborg är väldigt trafikerad nu, så trafikerad att man nästan skulle behöva en inseglings- och en utseglingsränna. Ofta måste färjorna vänta på hvarandra. Har färjorna kontakt med hvarandra, också om de tillhör olika rederier? Eller sitter en trafikledning dygnet runt i Trelleborgs hamn och styr trafiken? Hvad och hvem bestämmer hvilken färja som skall gå i hvilket läge? Jag förstår ju att vindriktning och -styrka spelar en avgörande roll. Om vi bortser från färjeläge 10, som bara TT använder, och tågfärjeläge 7-9, som av naturliga skäl endast Stena använder, så används ju färjeläge 2-4 "huller om buller" av TT och Unity Line (och Stena, när de t.ex. sätter in STENA GOTHICA). Det som förvånar mig mest är att COPERNICUS ofta lägger beslag på färjeläge 2, som har en specialbyggd ramp till övre bildäck på HUCKLEBERRY FINN, TOM SAWYER och WOLIN. Avtalas sådant i förväg eller avgörs det av trafikledning och ankommande fartyg strax innan ankomst? Det ser åtminstone ut som om TOM SAWYER har reserverat färjeläge 2 innan avgången till och efter ankomsten från Klaipéda.

Särskilt trångt är det ofta vid 22-tiden, då både NILS HOLGERSSON, en av TOM SAWYER, HUCKLEBERRY FINN eller ROBIN HOOD och en av GRYF eller GALILEUSZ avgår samtidigt. Men det verkar alltid som att alla är medvetna om i hvilken ordning de skall lämna hamnen (även om HUCKLEBERRY FINN är tuffast med att börja backa ut ur Nyhamnen medan färjan från färjeläge 10 fortfarande vänder).

Det är i alla fall inte som 1967, när NILS HOLGERSSON och Saßnitz-färjan båda hade tidtabellsenlig avgång klockan 23. TT-färjan gav då signal. kastade trossarna och började gå ut ur hamnen. Om det var SASSNITZ som gick den kvällen väntade hon. Men om det var SKÅNE bara gled hon plötsligt ut ur tågfärjeläget, som om NILS HOLGERSSON inte existerade, NILS HOLGERSSON tvingades slå back och tutade ilsket. På den tiden hade TT-färjorna åtskilligt sämre maskinstyrka, och var tämligen utsatta när det blåste (och blåser gör det ofta i Trelleborg, jag glömmer aldrig en kväll när ankommande TT-färja började driva från kajen hon skulle lägga till  vid, mot ångfärjan DROTTNING VICTORIA, som låg där färjeläge 3 nu är, och kämpade i tre timmar mot att ramma "Drottningen" innan hon lyckades ta sig till nuvarande färjeläge 4), så detta var en inte helt ofarlig situation. Till slut skrev faktiskt undertecknad, som ung gymnasiast, en insändare i Trelleborg Allehanda om "raggarkörning i Trelleborg hamn", hvilket föranledde hamnkapten Carl-Axel Dahl att gå och skälla ut kaptenen på SKÅNE, och sedan upphörde det beteendet.....

12
Färjor / Person fallit överbord från STENA SAGA
« skrivet: 10 november 2018, 08:51:37  »

13
Färjor / Tågfärjor backar inte
« skrivet: 09 november 2018, 22:40:37  »
Svenska, danska och tyska statsbanetågfärjor, med undantag av SJs MALMÖ och DRs STUBBENKAMMER, vände(r) utanför hamnarna och går in med den tekniska aktern först om de var/är akterlastande resp. ut ur hamnen på samma sätt om de var/är boglastande. De backade/r dock icke utan hissade/r på dagtid två klot/skivor i aktermasten och vände(r) lanternbelysningen nattetid, och gick/går därmed formelt sett med fören först. De hade/har aktre kommandobrygga och förligt roder.

I DDR betydde de två kloten/skivorna något annat, nämligen att här kom ett med fartyg med företräde, så andra fartyg hade bara att flytta sig. På natten tändes istället två röda lanternor i aktermasten. När SJ 1973-81 chartrade Lion Ferrys SVEALAND, fördes hon av Lion Ferry-befäl, som hade missförstått det där en smula, och använde de två röda lanternoa också när hon gick in i Trelleborgs hamn, där de inte betydde någonting.

SKÅNE och MECKLENBURG-VORPOMMERN har i stort sett slutat vända utanför hamnen i Trelleborg utan vänder nu i ytttre hamnbassängen. De lustiga är, att när MECKLENBURG-VORPOMMERN har vänt, kastar hon fortfarande om lanternbelysningen, och backar därmerd formellt inte in i färjeläget.

14
Jag försökte citera origoxy i tråden Tórshavn: Havnaútbyggingin verður dýrari enn ætlað, för att svara. Men när jag gjorde det, och försökte förhandsgranska fick jag felmelding "meddelandefältet är tomt". Jag försökte på olika sätt, men till slut tvingades jag ge upp och svara utan citat.

15
Övrig sjöfart / Tórshavn: Havnaútbyggingin verður dýrari enn ætlað
« skrivet: 06 november 2018, 08:54:13  »
Alt bendir á, at tað fara at mangla eini 200.000 kubikk av gróti til stóru havnaútbyggingina í Havn, og tað má kommunan rinda eyka fyri. Kommunan má eisini rinda eyka fyri lønar- og prísvøkstur, millum annað á oljuni.

Tað er alt sum bendir á, at havnaútbyggingin í Havn verður nakað dýrari enn tær 490 milliónir krónurnar, sum avtalan við J&K ljóðaði upp á.

Sidor: [1] 2 3 4