Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - JoonasK

Sidor: [1] 2 3 ... 26
1
Färjor / SV: Viking Line uppgraderar spa-verksamheten på Viking Grace
« skrivet: 15 september 2018, 14:00:27  »
Spa med behandlingar har man både på Viking och Birka. Birkas utbud upplevde vi som mer omfattande. Siljas badavdelning har inga behandlingar kvar, däremot har man det på Tallink färjor och Stena Saga.

2
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 15 september 2018, 13:53:57  »
Petronella på en gas/segeldriven färja vore väl nåt.  :D

3
Färjor / SV: Amorella
« skrivet: 30 augusti 2018, 23:14:26  »
Man kan ju läsa mellan raderna i nyaste avtal mellan Åbo hamn och rederierna att snart blir det också en ny Åbo-färja för TallinkSilja. Så kan man ha Baltic Princess och Queen till TLL-STO, Galaxy till Europas HEL-TLL kryssningar om man hittar köpare till denne och Victoria och Romantika till Riga. Så avyttras även Star och Isabelle till Medelhavet. Jag tror att Viking kör Amorella på HEL-TLL först och blir det inte bra där, hamnar den till Corsica Ferries, Moby eller någon annan spelare på Medelhavet.

4
Färjor / SV: Slutet för gamla Svea Drott?
« skrivet: 29 augusti 2018, 20:45:53  »
Så synd!

Men är det sant att en Sessan färja är alltså på gång för Seajets nästa år? Det måste man nästan uppleva själv...

Samt ser att redan nu kunde man åka den större fd Tysklandsfärjan (bland annat) Birgitta mellan Brindisi och Korfu/Igoumenitsa.

5
Färjor / SV: Brann ombord El Venizelos
« skrivet: 29 augusti 2018, 20:24:00  »
Samma på Norman Atlantic. Rent sagt förjävligt med brand på bildäcket.

www.theatlantic.com/amp/photo/100882/

6
Färjor / SV: Viking FSTR
« skrivet: 24 augusti 2018, 16:42:44  »
Det händer faktiskt igen när Rosella gästspelar hos oss när Xprs ska dockas i januari.

Trevligt ombyte för Helsingforsarna fröstås, mindre populärt för ålänningarna om det sker samtidigt som Eckerö också är på docka förstås.

Så sant. Var det inte så fallet med föregående gången?

7
Färjor / SV: Viking FSTR
« skrivet: 24 augusti 2018, 14:33:21  »
Det händer faktiskt igen när Rosella gästspelar hos oss när Xprs ska dockas i januari.

8
Färjor / SV: Wasa Express
« skrivet: 24 augusti 2018, 13:52:00  »
Jag rekommenderar även skarpt! Mina bilder från sommaren 2015.

https://goo.gl/photos/u3fS8uDFkG9MGKuFA

9
Kryssningsfartyg / SV: Celebrity Edge pa provtur.
« skrivet: 13 augusti 2018, 08:17:13  »
När man ser på pr-material av blivande Edge, blir jag för försrta gången någonsin sugen att boka hos en av de större kryssningsrederierna.

10
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 13 augusti 2018, 00:39:12  »
Håller med, inte minst med tanke på hur det gick med Isabella för 5 år sedan. Och så olika är de inte faktiskt från varandra 80-talets fyra som är kvar. Bara lite kul att man fixat tom Amorella mer än Mariella siståne.

Moby tror jag inte är aktuell för Mariella. De fick stryk från bankerna redan förra året för alla dessa äldre färjor man köpt in under senaste några år. Så det lär dröja några år till innan man får ”lov” att köpa nya gamla färjor igen. Moby Dada fd Finlandia fick ju flytt till Tirrenias trafik mot Sardinien istället för Korsika 2017 så det kan ju ha uppstått överkapacitet i just trafiken till Korsika.

Moby har ju beställt två stora färjor i Kina.

Ja, men fick inte köpa några fler 70- och 80-talsfärjor enligt italienska media.  ;)

11
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 12 augusti 2018, 11:58:35  »
Håller med, inte minst med tanke på hur det gick med Isabella för 5 år sedan. Och så olika är de inte faktiskt från varandra 80-talets fyra som är kvar. Bara lite kul att man fixat tom Amorella mer än Mariella siståne.

Moby tror jag inte är aktuell för Mariella. De fick stryk från bankerna redan förra året för alla dessa äldre färjor man köpt in under senaste några år. Så det lär dröja några år till innan man får ”lov” att köpa nya gamla färjor igen. Moby Dada fd Finlandia fick ju flytt till Tirrenias trafik mot Sardinien istället för Korsika 2017 så det kan ju ha uppstått överkapacitet i just trafiken till Korsika.

12
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 11 augusti 2018, 01:30:00  »
Jag tippar hur som helst att cinderella flyttas och att NB tar över som "kryssare" från Stockholm i likhet med galaxy. Var cinderella tar vägen? Jag tror finska viken.

Allt pekar åt det håll, ja. Men det som är intressant är att man investerar inte i Mariella lika ivrigt som i Gabriella och det kunde till och med tyda att det är Mariella som ersätts av Cinderella och när dygnskryssningarna minskar i populäritet även från Helsingfors, så försöker man inte konkurrera mot Europa utan tar Amorella till mycket efterlängtade extra turer till Tallinn istället. Åtminstone en avgång tidig morgon och tidig kväll skulle behövas verkligen mot Tallink. Eckerö har gjort sitt drag med Finlandias tre avgångar om dagen.

13
Varför skulle BP vara en av orsakerna till att resultatet äts upp?

Å andra sidan missade man så många fler dagar i trafik med henne än förutsett, att man säkert fick betala en del ersättningar till de drabbade, trots att man kunde boka de flesta om till övriga färjor. Å andra sidan sparade man naturligtvis kostnaderna från dess utebliven trafik. Men utebliven ombordförsäljning kan vara en sak som drog ned resultatet, samma förstås med själva dockningen och dess kostnader. Lär vara dyrt att byta växlar på det sätt man gjort.

14
Färjor / SV: Polferries planerar ett andra fartyg till Nynäshamn
« skrivet: 11 augusti 2018, 01:15:24  »
Självklart suger det stort om man måste ändra semesterplaner, till och med ställa in.

Men vad finns det som alternativ? Köra med en icke-fungerande färja? Betala till passagerarna som
drabbades eller boka om till andra avgångar? Jag förstår inte varför man alltid måste organisera dessa massprotester i sociala medier. Vad kan man få sådant med det som inte skulle lösas med rederiets kundtjänst, om sådan finns.

Tar vi fallet med Baltic Princess tidigare i år. Jag misstänker att det var åtminstone 10 000 per vecka som fick förändra planerna. Inga massprotester i sociala medier, kanske lite skrivande och besvikna människor, ja. Men återigen, information, ombokade eller återbetalda resor, nya fribiljetter och ombokningar till övriga färjor. Så fungerar det. Man har ingen annan möjlighet än bara göra enligt myndighetskrav och reglerna. Det är nog bästa även för de drabbade passagerarna. Eller vad skulle hända om en fullsatt färja skulle plötsligt börja driva i skärgården därför att man inte åtgärdat de felen som man visste om? Ja, det tillhör till gångna tider kanske, men inte dagens sjöfart. Det man kanske kunde ha gjort är att låta en av egna färjor eller annan tillgänglig enhet låta göra extraturer just på denna rutt utöver de ordinära. Men oftast är det billigare att bara ställa in.

15
Det fanns några jag vill minnas att till och med vintern var nära 0-resultat men nu som det står har både bunkerpriset och fallet Baltic Princess ätit upp resultatet.

Sidor: [1] 2 3 ... 26