Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Henke H

Sidor: [1] 2 3 ... 19
1
Apropå trohet, så kanske något stött på rekordhållaren, amerikanskan Lorraine Artz, som vid sin död 2015 tillbringat 15 år ombord i Princess Cruise och merparten i två fartyg med samma namn: Royal Princess. Dessa finns inte längre i rederiets flotta. Jag mötte henne i båda med tio års mellanrum. En mycket udda dam som krävde - och fick - stor uppmärksamhet av besättning och rederi.

Vet faktiskt inte om hon också hann resa med rederiets tredje fartyg med samma namn.

Ja det ma vara rekord med flest ar pa samma fartyg. Annars finns det flera som aspirerar pa epitetet rekordhallare.
En jag stott pa ar Mario Salcedo eller Super Mario som han kallas.
Han har nu tillbringat nastan 22 ar ombord pa olika fartyg men alltid med samma rederi, RCCL.

https://www.cntraveler.com/stories/2016-05-06/this-man-has-been-living-on-cruise-ships-for-twenty-years

2
Själv har jag alltid tyckt illa om alla dessa lojalitetsprogram där folk, som exempelvis i HAL, enfaldigt stolta går omkring med diverse medaljer runt halsen, beroende på hur trogen man varit.

För mig är grejen att ofta pröva nya rederier. Trots att jag har en rejäl bunt lojalitetskort från åtskilliga rederier.

Och alla ar vi olika.
En del vill testa nya saker. Andra kanner en trygghet i det de kanner igen.
En del aker till samma hotell pa kanarieoarna ar efter ar medans andra standigt soker nya upplevelser.
Vad som ar bast ar helt enkelt upp till var individ.

3
Nar de nya reglerna for svavel i fartygsbransle infors den 1/1 2020 riskerar containerrederierna att fa en extra branslekostnad pa 34 Miljarder USD per ar.
Detta pa grund av att de allra flesta fartyg inte har nagon scrubber installerad for rening av avgaserna vilket medfor att de ar tvingade att bunkra dyrare bransle alternativ.

Sett ur perspektivet att 2017 anses vara ett gott ar for dessa rederier da de genererade ett samlat overskott av 7 Miljarder USD sa betyder det att den okade branslenotan fran och med den 1 januari 2020 maste debiteras kunderna i form av bransletillagg eller kraftigt hojda frakterrater.

http://gcaptain.com/container-lines-face-extra-34-billion-from-low-sulphur-fuel-switch-if-owners-dont-install-scrubbers/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Gcaptain+%28gCaptain.com%29&goal=0_f50174ef03-96db6c5bf8-139818985&mc_cid=96db6c5bf8&mc_eid=4057e0a7db

5
Reseberättelser / SV: MSC Preziosa fr Marseille till Neapel 2013.
« skrivet: 28 mars 2018, 20:01:01  »
Det fartyget som det står Quail Cruises på, det är ju det fartyget som förut på 70 och 80-talet hette Pacific Princess var med i TV-serien "The Love Boat". Synd att den blir skrotat. Vore jag millionär så skulle jag köpa den och rusta upp. Älskar The Love Boat!


Kladde72

Aven om du vore miljonar sa ar det lite sent eftersom hon redan ar skrotad sedan lite drygt 3.5 ar.
https://en.wikipedia.org/wiki/MS_Pacific

6
Kryssningsfartyg / SV: Fritt Wi-fi
« skrivet: 26 mars 2018, 15:31:54  »
Tycker Birka är sämst på detta speciellt i hytterna kom precis hem och hade hytt på däck 9 knappt att man kunde ta emot samtal i hytten.
Borde väl vara så enkelt att sätta upp lite routrar i korridorerna så man får mottagning och wifi?
Jag tror inte du skulle vilja ta emot eller ringa samtal över satelit, åtminstone inte efter du fått räkningen.

Vad har det med WiFi att göra ?
Flera Svenska operatörer erbjuder WiFi-samtal på sina abonnemang idag, allt som behövs är en mobil som har stöd för tjänsten & ett WiFi, kostar inget extra.

Birka, Viking, Tallink & Silja kopplar upp sina fartyg över 3G & 4G då täckningen är så pass bra på Östersjön, troligen mkt billigare än satellit också.
Fartygen har externa antenner som ger mkt bättre mottagning än en mobil.

Sa lange det finns mobilsignal sa funkar det ju aven att ringa WI-FI samtal via mobilsurf, precis som du sager.
Men nar mobilsignalen forsvinner och WI-FI signalen maste tas nagonannanstans ifran, vanligtvis via satelit, sa blir det en extra kostnad som inte ingar i ditt mobilabbonemang. Vet inte vad det kostar med samtal via satelit pa ostersjofarjorna, men pa kryssning i karibien kan du latt fa betala en USD per minut.

7
En Gotlandsbat 'tappade' strommen.....
Naja, journalister i allmanhet vet kanske inte vad en 'Black-out' ar for nagonting.

https://www.expressen.se/nyheter/en-gotlandsbat-har-tappat-strom-ligger-och-driver/

9
Kryssningsfartyg / SV: Ocean Gala på väg mot Dubai?
« skrivet: 24 mars 2018, 21:28:57  »
Men asså är hon verkligen i sådant skick? Liksom lite upprustning och sådär så skulle hon ju kunna funka perfekt för typ kryssningar i grekland

Hon har andock 36 ar under kolen. Inte manga fartyg som far uppleva den aldern.

10
Kryssningsfartyg / SV: Ocean Gala på väg mot Dubai?
« skrivet: 24 mars 2018, 21:27:25  »
Enligt Shippax nyhetssida sa beraknas hon vara framme i Alang den 29 mars.

https://www.shippax.com/en/news/end-of-the-road-for-former-cruise-ferry-cruise-ship-and-would-be-refugee-accommodation-ship-.aspx

Tyvarr sa ar artikeln last for ickeprenumeranter.
Men har finns annars en intressant sammanstallning av hennes liv;

http://www.nedcruise.info/ocean%20gala.htm

11
Färjor / SV: Visborg är nu visuell på Marintraffic
« skrivet: 24 mars 2018, 20:58:38  »
Hon ser sliten ut redan iallafall utsides.

12
Kryssningsfartyg / SV: Ocean Gala på väg mot Dubai?
« skrivet: 15 mars 2018, 23:57:41  »
Men asså är hon verkligen i sådant skick? Liksom lite upprustning och sådär så skulle hon ju kunna funka perfekt för typ kryssningar i grekland

Annars kan Du köpa

https://en.m.wikipedia.org/wiki/MS_Magellan

55 M USD enligt ”ryktet” (rätt tvivelaktig mäklare) men ganska troligt är nog också stranden nästa

2 helt olika fartyg dock.
http://www.faktaomfartyg.se/scandinavia_1982.htm respektive http://www.faktaomfartyg.se/holiday_1985.htm

http://sale-ships.com/ads/768-cabin-cruise-ship-for-sale/

13
Kryssningsfartyg / SV: Stern First
« skrivet: 15 mars 2018, 23:42:38  »
En av anledningarna till att Meyer gick in i varvet i Turku var ju att de stott i taket vad som kan byggas storleksmassigt i Papenburg. Turku har dock begransningen av hojden pa Stora baltbron att ta hansyn till.


14
Kryssningsfartyg / SV: Hur stora kan kryssningsfartyg bli?
« skrivet: 14 mars 2018, 23:58:43  »
Genting, som ju ar moderforetag for bland annat Star Cruises och Crystal uppges ha bestallt 2 styck nybyggen pa 204.000 ton. Mindre alltsa jamfort med RCCL's Oasis klass pa 225.000 ton, men dessa Genting fartyg uppges fa plats till 9500 passagerare!
Det lar inte bli speciellt manga kvadrat till var och en ombord.

https://maritimedanmark.dk/?Id=37726

15
Färjor / SV: Baltic Princess försenad från varvet
« skrivet: 14 mars 2018, 23:29:27  »
Men är det en följdskada för att de bytte växlar? Tänker att det borde ju de kollat innan de satte henne i trafik igen :-\. Den ska ju inte droppa olja hursomhelst på de sättet.
Ansvarsförsäkring hos varvet?
Dom har haft propelleraxlarna ute under dockningen och mätt upp axlar samt lager i linjerna skulle man kunna tänka sig. Sen har man högst troligt bytt till nya axeltätningar då man monterat ihop det hela igen. Axeltätningarna har en viss beräknad livslängd och byts systematiskt enligt serviceschema.

Nu vet jag inte vilken typ/fabrikat av tätning det är frågan om här, det finns olika fabrikat och modeller. Är dock ganska komplicerade grejer vi talar om, det här är inga o-ringar eller stefa tätningar.

Det finns ett antal möjligheter allt från tillverkningsfel, monteringsfel till mekanisk skada pga nåt som kommit utifrån. Brukar vara ytterligt långsökt att få kompensation från varvet om man inte tydligt kan påvisa att skadan uppkommit pga nåt dom gjort eller underlåtit att göra.

Baserat på hur man agerat så tror jag inte det har varit frågan om nåt dropp läckage utan det verkar som det snarare runnit ut olja därifrån. Om läckaget varit litet och obetydligt tror jag personligen att man hade valt att göra dom åtgärder som står tillbuds i en dylik situation och kört vidare tills man kunnat docka innan sommarsäsongen börjat. Men nu verkar det som detta inte var ett alternativ i det här fallet.

Minns en gang med Tor Anglia efter varvsbesok nar axeltatningen lackte. Det visade sig att monteringsritningen var spegelvand och foljdaktligen hamnade tatningarna fel.

Sidor: [1] 2 3 ... 19