Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Henke H

Sidor: [1] 2 3 ... 14
2
Lastfartyg / SV: Piraterna blir bara fräckare II
« skrivet: 18 januari 2018, 02:30:30  »
Trots en generellt nedatgaende trend for antalet piratoverfall sa okade tydligen antalet fall med 19% i Asien forra aret jamfort med aret innan.

https://maritimedanmark.dk/?Id=37150

4
Färjor / SV: Längre uppehålls-/varvstid
« skrivet: 17 januari 2018, 02:06:54  »
Lite svårförståelig undran.

Varvsbesök, vare sig det gäller forna tiders segelfartyg, färjor, kryssningsfartyg, tank- eller containerfartyg görs och har alltid gjorts helt oberoende av intäktsbortfall och besättningskostnader under perioden. Och vad är det som säger att varvsbesök är längre nu än tidigare? Generellt inom sjöfarten gäller väl snarare att dessa numera är kortare och mer intensiva. Ofta sker varvsbesök dessutom långt från besättningens hemorter, så att dessa skulle få gå och skrota på plats utan lön eller skickas hem till kanske en annan kontinent för ett varvsbesöks skull, och sedan tillbaka, faller på sin egen orimlighet. Möjligen kan man passa på och göra en del besättningsbyten.

För övrigt blir det som Henke H skriver ofta rejält mycket mer att göra för besättningen under ett varvsbesök.

Kan ju tillaggas att den genomsnittliga investeringskostnaden for ett stort kryssningsfartyg ligger pa i storleksordningen 2,5 till 3 milljoner USD per dag under ett varvsbesok. Till detta skall sedan utebliven intakt for varvstiden raknas. Besattningskostnaden per varvsdag blir da en valdigt liten del i hela kalkylen.

5
Färjor / SV: Nån form av säkerhetskontroll?
« skrivet: 17 januari 2018, 01:58:39  »
Eller ocksa planerar Birka for nagon ombyggnad/uppgradering och personen i fraga var utsand fran nagon contractor for att ta nodvandiga mattuppgifter for att kunna lagga ett anbud eller for att kunna pre-fabricera nagra moduler.

Eller ocksa var det sjofartsverkets eller klassens inspektor som helt enkelt kollar sa att utrymmningsvagar inte ar sparrade.

6
Färjor / SV: Längre uppehålls-/varvstid
« skrivet: 16 januari 2018, 02:33:55  »
Vet inte hur de gor pa farjor men pa kryssningsfartyg ar stora delar av besattningen fortfarande kvar ombord under en varvsvistelse.
Det finns ju ganska mycket de kan pyssla med ocksa. Deep cleaning av alla hytter till exempel.
Pa kryssningsfartygen har vi ocksa som regel ett par hundra inhyrda contractors fran allehanda inredningsfirmor, teknik firmor etc. dessa ska mat ombord 3 ganger per dag samt sin hytt stadad da de bor ombord.
i tillagg till detta anvands en del av besattningen som extra brandvakter da det ar brukligt med manga heta arbeten ombord.

7
Färjor / SV: För 15 år sedan i Södertälje
« skrivet: 16 januari 2018, 02:28:10  »
Intressant bild samt intressant läsning. Men var det inte mellan Skottland och Belgien man hade behov av SFIX och SFX?

Jovisst har du ratt. det var mellan Skottland och Belgien. vet inte riktigt vart jag fick Irland ifran??

Som sagt, fin bat men rena darhuset ombord. Driftbesattningen var blandad Grekisk-Svensk och catering personalen var mestadels tyskar. De grekiska seniorbefalen ar troligen de samsta jag arbetat med. maste varit nagot overblivit bottenskrap. Jag har arbetat med manga greker efter detta men aldrig traffat pa sa daliga som de pa Superfast.

8
Reseberättelser / SV: Carnival Legend Söderhavet
« skrivet: 14 januari 2018, 23:55:42  »
Tackar for fina bilder.
Det vacker manga fina minnen till liv.
Jag har sjalv gjort en del kryssningar runt darnere fast da med Rhapsody of the seas och aven Radiance of the seas.
Ett stalle jag garna aterkommer till ar Champagne Bay. Det ligger pa samma o som Port Vila/Vanuatu fast pa andra sidan. RCCL brukar ga dit. Finare sand pa en strand har jag aldrig skadat nagonstans.

Fortsatt garna med fler bilder och reportage.

9
Kryssningsfartyg / SV: Norwegian Breakaway i hårt väder!
« skrivet: 14 januari 2018, 23:33:57  »
Nu är jag av flera skäl kritisk till säkerhetstänket vid byggandet av den här typen av stora flytande hotell. Men att just det här vädret, även om det sägs att i byarna blåst 50 knop, på något sätt skulle ha hotat säkerheten (trots kacklet om ”bomb cyklon”) är överdrivet. Hur inte läst om att några handelsfartyg i området hade några större problem. 

Det vatten som kommer in genom glasdörrarna med de till synes alltför låga eller tom obefintliga trösklarna (vilket rederiet kan kritiseras för) är skvätt eller regnvatten. Hade det varit direkt sjö hade dörrarna försvunnit! Och allt detta händer väl på däck 7 eller 8 dessutom? Jag har också förstått av rapporteringen att vatten även kommit in i vissa balkonghytter. Sannolikt samma problem med otäta glasdörrar även där.

Att lös inredning tar stryk vid rullning eller sättning är inget konstigt. Inte heller att prylar på däck lättar när det blåser.

Inte helt förvånande har denna videosnutt och den rädsla den framkallat mötts av viss undran från var och en som har mer handfast erfarenhet av dåligt väder till sjöss. Å andra sidan är det kanske inte konstigt att folk blir förskräckta när man upptäcker att rederiernas försäkringar om att man betvingat naturen inte är helt med sanningen överensstämmande. För övrigt verkar inte rederiet, initialt åtminstone, ha skött händelsen särskilt bra.

Tack Lars. Du tog orden ur mun pa mig.
Jag kan inte se nagot pa videon som skulle vara livsfarligt. Tvartom verkar ju filmaren skratta vid ett par tillfallen.
Om man daremot vill se hur det kan se ut pa riktigt nar det verkligen tar i och blir farligt, sa kan jag rekomendera Youtube. Sok pa bilbat eller roro i orkan.

10
Färjor / SV: Öresundsfärjor
« skrivet: 14 januari 2018, 23:25:31  »
Kul bilder.
Mina morforaldrar bodde i Kopenhamn och sjalva bodde vi i Gbg trakten.
Det var darfor naturligt att aka HH leden vilket vi da pa 60-70-80 talet gjorde flera ganger per ar.

Nu nar man ar bosatt utomlands och har langt till bade Sverige och Danmark ar det valdigt lange sedan man akte dessa farjor. tror senaste gangen var i slutet av 90 talet.

11
Färjor / SV: För 15 år sedan i Södertälje
« skrivet: 14 januari 2018, 23:18:26  »
Tack for bilden, den vacker en del minnen till liv.
det ar forresten 16 ar sedan och inte 15!

Jag jobbade ombord i ett par manader som 2:e fartygsingenjor tills vi blev abrubt uppsagda och hemskickade fran Kiel.

Anledningen till nedlaggningen av linjen var inte lonsamhetsproblem i forsta hand utan nagot helt annat.
Agaren, Superfast ferries, hade fatt EU bidrag for att starta en linje mellan Irland och europeiska fastlandet. for denna linje hade man bestallt 2 fartyg liksom man hade plannerat att satta in 2 fartyg pa linjen Sodertalje-Rostock.
Nu gick det som sa att de 2 fartyg i bestallning for den av EU bidrag tankta linjen blev kraftigt forsenade fran varv.
For att Superfast ferries da inte skulle forlora EU bidraget tog man helt sonika de 2 fartyg som trafikerade Sodertalje-Rostock.
Strax innan nedlaggningen av Sodertalje linjen hade man skrivit ett avtal med Scania om skeppning av bland annat chassier. Man sag ocksa fram emot att fa Superfast X levererad sa man antligen kunde borja kora trafiken i bada riktningarna dagligen. men som sagt, det hela tog en annan vandning.
For ovrigt var det fina farjor, moderna med hogklassig utrustning i maskin.

12
Kryssningsfartyg / SV: Erfarenheter av AIDA?
« skrivet: 13 januari 2018, 01:54:52  »

Vi är ju nöjda med Celebrity, men det hindrar oss inte från att öppna ögonen för alternativ. En stor nackdel hos Celebrity, är att vill man ha någon mat som ingår utanför Huvudrestaurangen, så är det bara Buffé som ingår. Nu håller man på att gör om Mast Grill vid poolen så den också börjar kosta extra.
Kan tycka det är trevligt att som på tex NCL, gå till puben, ta en öl och lite kycklingvingar med het sås till, är typ vardagslyx. Men det går inte på Celebrity inte!


Om du ar nojd med Celebrity, sa varfor inte prova TUI/Meinschiff?
Jag hade formanen att forra aret spendera ett par dagar ombord pa MS4. Jag kan lova att det var en mycket bra service ombord. Jag talar ingen tyska vilket var till en fortret till vissa i besattningen. Det brukade bli forvirring nar jag svarade pa engelska istallet for tyska. Samtliga pax var tysktalande och alla utrop, menyer etc var pa tyska. Endast de utrop som var till besattningen var pa engelska.
Jag har varit en hel del ombord pa olika Celebrity batar och gillat det, men TUI/Meinschiff var helt klart ett stra vassare.

13
Kryssningsfartyg / SV: Hur stora kan kryssningsfartyg bli?
« skrivet: 13 januari 2018, 01:43:45  »

The question of safely evacuating 6,000 passengers from a ship in a timely matter needs to be addressed. If 6,000 passengers were required to abandon ship in one hour, that would mean 100 passengers would have to be alerted, gathered, organized and loaded into life boats, and one life boat splashed in the water every 60 seconds, repeated 60 times.”

Problemet finns dar helt klart aven om raknestycket ovan haltar eftersom det inte ar ett verkligt scenario.
Inget kryssningsfartyg har 60 livbatar.
Oasis klassen till exempel har 18 livbatar som vardera tar 370 personer. 18x370=6660 personer. Ovriga pax och crew ar hanvisade till livflottar.
Sedan star ju naturligtvis inte alla 6600 personerna i en enda lang ko och vantar pa plats som du vet. Dessutom kan ju flera livbatar sjosattas samtidigt.

14
Kryssningsfartyg / SV: Royal Caribbean Holy Ship
« skrivet: 07 december 2017, 16:49:51  »
Citera
g gillar hytten dom visar men är kluven om vad jag tycker om appen som kan visa exakt var dina kompisar är på båten.
Ja man vill väl inte att frugan skall veta om alla bar besök man gör under resan  8) /TT

Främst är detta system framtaget för att lokalisera folk i nödsituationer såsom brand med rökfyllda korridorer och hytter. Att sedan pax:en kan dra nytta av det hela är ren bonus.

15
Färjor / Color Line/group skall börsnoteras
« skrivet: 07 december 2017, 16:46:39  »
Ägarna till Color group funderar på att börsnotera Color Line.
https://e24.no/boers-og-finans/shipping/color-line-eier-vil-paa-boers/24204435

Sidor: [1] 2 3 ... 14