Fem år sedan Grace sattes i trafik, vad har hänt?
« skrivet: 14 januari 2018, 12:09:52 »
Så här i dagarna är det ett halvt decennium sedan Viking Line satte in Viking Grace i trafik och många trodde att nu skulle Viking äntligen rulla ut nybyggen i snabb takt för att ersätta sitt allt äldre och allt mer slitna tonnage. Så här fem år senare har inte mycket hänt utan Viking är egentligen i samma sits som när Grace kom med undantag att man experimenterar lite under somrarna på Finska viken, ett bygge är på väg i Kina men vem vet egentligen när det ska sättas i trafik? Oavsett har man fortfarande fler färjor som behöver bytas ut och i denna takt är det väl klart någon gång 2035-2040.

Av det man kunde läsa på forumet var det många som även hoppades att Grace skulle bli en riktig dundersuccé som skulle göra Finlandsfärjor hett igen bland urbana storstadsmänniskor villiga att betala bra med pengar för att resa.

Nu så här i efterhand tycker iallafall jag att det känns lite som att Vikings storstilade comeback har fått pyspunka och man är tillbaka där man alltid varit, renovera de gamla båtarna och skänk bort biljetterna i hopp om att Tallink går och självdör utan att egentligen göra något som på allvar utmanar deras nuvarande dominans.

Så det jag egentligen vill diskutera är om Grace var rätt satsning och om det var det varför är man fortsatt så defensiva? Och om det var en felsatsning tror man att mer av samma medicin som innan Grace kommer lösa problemen? Eller finns det egentligen inget problem utan det är jag som målar fan på väggen?  ;)
*
SV: Fem år sedan Grace sattes i trafik, vad har hänt?
« Svar #1 skrivet: 14 januari 2018, 14:05:23 »
Jag tror att en av anledningarna att bygga i Kina är att VL kommer att utnyttja optionen och bygga en syster. Om man då flyttar på Grace till Helsingfors-Stockholm så kan några gamla fartyg avvecklas
« Svar #2 skrivet: 14 januari 2018, 14:18:44 »
Jag tycker att Grace har fört rederiet till en bättre riktning rent kvalitetmässigt. Att resa säg med Gabriella är betydligt mysigare nu än för 5 år sedan på grund av allt som förnyats. Men faktiskt fanns det även ganska mycket önsketänkande kring Grace då. Ganska få orkar ta resan från Helsingfors till Åbo för att enbart få resa med en färja. Samma med den mycket tidiga avgångstiden från Stockholm. Frågan är snarare om framtiden - med två Kina-färjor kunde man mycket riktigt bli av helt med Amorella, Mariella samt även frigöra Cinderella till en annan rutt. Jag har mycket lite tro kvar i Cinderella-kryssningarnas lönsamhet från Stockholm år 2022 och det skulle vara vettigare att förnya konceptet till det man faktiskt gjort med Grace från Finland - bra nöje med tillhörande artister kombinerat med shopping och nyttotrafik samt förstås mer internationell publik. Då kunde man låta två Kina-färjor ta över Åbo, Grace och Cinderella till Helsingfors samt Gabriella och XPRS till Tallinn. Alternativt kunde man byta plats mellan Gabriella och Cinderella om man ansåg att det är viktigt att hålla kvar en egen båt för dygnskryssningar från Stockholm. På det vis skulle man ha Cinderella som
äldsta enhet i trafik förutom Rosella som lär vara kvar på Ålandshav på 2080-talet.
*
« Svar #3 skrivet: 17 januari 2018, 16:27:33 »
Så det jag egentligen vill diskutera är om Grace var rätt satsning och om det var det varför är man fortsatt så defensiva? Och om det var en felsatsning tror man att mer av samma medicin som innan Grace kommer lösa problemen? Eller finns det egentligen inget problem utan det är jag som målar fan på väggen?  ;)

"Problemet för branschen i Östersjön är att intäkterna inte står i tillräckligt god balans med kostnaderna. Om man vill bibehålla den servicenivå som i dag finns måste priserna höjas."

Vikings parhästar i stor intervju

16.02.2011 10:00

http://www.sjofart.ax/nyheter/vikings-parhastar-stor-intervju

« Svar #4 skrivet: 17 januari 2018, 18:28:42 »

"Problemet för branschen i Östersjön är att intäkterna inte står i tillräckligt god balans med kostnaderna. Om man vill bibehålla den servicenivå som i dag finns måste priserna höjas."

Vikings parhästar i stor intervju

16.02.2011 10:00

http://www.sjofart.ax/nyheter/vikings-parhastar-stor-intervju
Riktigt bra intervju, det känns som att det fanns rätt idéer där men ändock finns ingen av dessa båda herrar kvar. Att Viking skulle börjat förnyelsen 2001 eller ännu tidigare istället är något jag håller med om till fullo.
« Svar #5 skrivet: 17 januari 2018, 20:24:52 »
Jo, man har idag högre snittålder på flottan än någonsin tidigare. Till och med högre än före Grace.
« Svar #6 skrivet: 20 januari 2018, 12:48:34 »
Intressant och"öppenhjärtlig"intervju.
CCs 104 fartyg vore kul om någon kunde lista.../Ulf
*
« Svar #7 skrivet: 22 januari 2018, 09:26:49 »
Med 104 fartyg (år 2011) syftade han nog på hela Carnival-gruppen, dvs Carnival Cruise Line och dotterbolagen  AIDA Cruises,  Costa Cruises, Fathom, P&O Cruises, P&O Cruises Australia, Cunard, Princess Cruises, Holland America Line och Seabourn. På 1980-talet hade CCL fyra fartyg som de låtit bygga själv (på Aalborg Værft och Kockums), och några äldre skapelser. Det är först från 1989 (då man köpte HAL) som man kan börja räkna in också dotterbolagens fartyg i det totala antalet.

« Svar #8 skrivet: 22 januari 2018, 17:13:48 »
Jag tror nog man trafikmässigt är nöjd med last/pax på Grace, däremot inte med intäkterna. Problemet är, att den nya, exklusiva kundgruppen som skulle åka med Grace kom aldrig, om den ens fanns. Men uppenbarligen fick man mersmak, säkert med uppdraget att hitta billigare lösning, och det har nog tagit sin tid att hitta. Men har svårt att tro att man bara bygger en, när man till slut hittat ett alternativ. Och det är en fördel att ha två likadana fartyg på Åbo linjen, ingen kan säga annat, och byta ut fartyg behövs. Jag personligen tror att VL skulle må bra av att åter ha fler moder rederiet, gärna med frakt kompetens, för skulle man lyckas öka antal transporterade last meter skulle man inte vara lika pax beroende. Cinderella är ren fantasi produkt, har inte koll på hur hon går, men dom får nog sluta med henne. Uppenbarligen tror man på Rosella ett antal år till iom att man renoverar, och kanske att man så småningom hittar något. Vad man skulle behöva är att lösa Hel-Tal trafiken, där dom FN verkar vara i ett mittemellan läge. Man behöver ett fartyg till. Idealisk, en snabbgående färja, men om inte det finns, en färja i vart fall. Flaggar man bara rätt finns pengar där.
« Svar #9 skrivet: 26 januari 2018, 17:59:11 »
Om Grace hade varit en makalös succé hade sannolikt Backman, personlighet till trotts, varit kvar........

Är inte så enkelt att man bara bygger nya båtar så löser sig allt, som vissa skribenter på landgången tycks tro.

Om man inser att Finlandstrafiken är just en färjetrafik, och inte en kryssningstrafik, då ser man att fartygen faktiskt inte är så gamla.

Titta tex på åldern på fartygen hos BC Ferries eller, valfritt Medelhavsrederi.

Pengar tjänar man på frakten och, reguljärtrafiken under sommar och jul loven, kryssningstrafiken handlar om att ”överleva” resten av året.

De enormt mycket högre kapitalkostnaderna som ett nybygge innebär är inte lätt att räkna hem i ett ökat kryssningsresande.