Efter att ha slängt in packningen på rummet så gick vi ut för lunch och stadsvandring. Valparaiso är känt för alla målningar på fasader och murar.



Till vänster i bild intog vi en hemlagad sen lunch.



Stadsmiljö



Vina Del Mar  i bakgrunden.



Valparaiso är en häftig stad och ett besök där rekommenderas.



Nere i hamnen låg POLARLIGHT, byggd 1998, Liberiaflaggad och 154 m lång.



Nu är det lördag och vi är på väg för att köpa bussbiljetter till Santiago.





Vi passerade marknaden.





Så hittade vi fram till Bussterminalen och köpte biljetter till morgondagens resa.



Senado De Chile som sägs ha en intressant historia.



Valparaiso har en trådbusslinje och det är veteranbussar som trafikerar den. Fanns även någon fd tysk trådbuss.



Sen gick vi längs vattnet bort mot Vina Del Mar, här är ett Sjölejon på väg upp till kompisarna efter att ha tagit en simtur.



En tankbåt på redden.



Valparaiso



Ett vrak



På ett gammalt bangårdsområdet stod två gamla vagnar.



Fina byggnader.



Så kom vi fram till en strand.



Vi tog tåget sista biten.



En Pelikan.



Sheraton där vi blev avsläppta dagen före.



Tillbaka i Valparaiso efter en god lunch i Vina Del Mar, här en av bergbanorna upp på höjden.



Manövercentralen med fotboll på tv:n.



Trevliga miljöer.



Mera målningar.



Fd tysk brandbil, hamnade här som något biståndsprojekt har jag läst någonstans.



Dags att åka Bergbana igen.





Hamnen med containrar!

Fortsättning följer...


Uppe på höjden fanns det ett promenadstråk och stånd som sålde "krimskrams".



Ingången till Bergbanan vaktades av en katt som för stunden tog det lugnt.



I anslutning till hamnen var det lite skabbigare kvarter, där även nattklubbarna ligger. Men här en sedan några år stängd klassisk bar där säkerligen många svenska sjömän haft skoj. :)



Så är det dags att åka till Santiago De Chile och här är vi på bussen en bit utanför Santiago med höga berg och startande flygplan.



Nästa dag så tänkte vi ta en promenad upp mot Parque Metropolitano, en naturpark som består av berg med utsikt över staden och vacker natur. På vägen dit passerade vi Parque Forestal, här på måndagsmorgonen var det väldigt lugnt men på söndagen var den knökfull med Santiago bor som tog det lugnt i skuggan av träden. Om vi hade lite otur med vädret på sjödagarna, så hade vi bättre när vi var i land. Det var runt 30 gr i skuggan under vårt besök och i Buenos Aires skulle det bli ännu varmare.



För att ta sig upp på berget finns det en gammal Bergbana, bussar eller en nyare linbana att använda sig utav. På måndagar var det dock vilodag och det enda alternativet var till fots, Taxi eller cykel. Vi valde att promenera uppåt, här har vi passerat en skolklass precis på vår väg uppåt.



Lite utsikt, förutom skolklassen så var det väldigt lugnt och skönt denna dag just för att det mesta var stängt förstås.



Uppe på höjden finns en allmän pool som även den förstås var stängd.



Norra Santiago där det är lite mer nya höga hus. Santiago ligger väldigt vackert inklämd mellan höga berg.



Södra delen av staden, man hade ett ganska väl utbyggt nät av Tunnelbana så det gick lätt att ta sig fram mellan stadsdelarna.



Den gamla Bergbanan.



Jungfru Maria högst uppe på San Cristobal.



Kön till Linbanan verkade kunna bli ganska lång.



Mellanstationen på Linbanan.



Parken i sin helhet.


Tror skrapan heter Sky Costanera, och efter att ha googlat lite verkar det gå att åka upp i den vissa tider.



Vi gick ner en annan väg då siktet var inställt på en Galleria. Kan tänka mig att det kan rinna lite mera vatten här vissa tider.



Den enorma Gallerian som får Mall Of Scandinavia att framstå som en lillebror.



Solnedgång och vi besöker ännu en park, Japones Garden.



Sen hittade vi en liten takterrass och kopplade av lite efter en lång dag.



Tisdag och dags att flyga till Buenos Aires, det visade sig att KLM och Air Canada var billigaste alternativen på sträckan, kändes lite konstigt att flyga lokalt Syd Amerika med europeiskt bolag.
Här råkade vi även ut för en miss från mig, vi skulle tydligen flygit på måndagen! Vilket var enligt första planen innan vi ändrade till två nätter i Santiago. Jajaja, bara att betala lite straffavgift och köpa nya biljetter. Här har vi vår fågel, en Boeing 777-300. Det var ganska mycket folk som åkte lokalt till Argentina.



Tvärs över Syd Amerika, flygningen tog ca 2 timmar.



Lite blandade flygplan med bla en Qantas 747 och en Iberia A340-600.



Typiskt nog var det mulet när vi skulle flyga, men å andra sidan hamnade vi över vingen... Här en dålig bild på Anderna.



Efter Anderna ändrades landskapet till att bli väldigt platt.



Landat i Buenos Aires på en bana som nog behöver få ny betong/asfalt, det var som att landa på en potatisåker, flera bagagehylle luckor öppnades!



KLM maskinen fortsätter vidare till Amstererdam, men vi ska vara fyra dagar i Buenos Aires och tar oss in mot vårat Hotell.

Fortsättning följer.
« Senast ändrad: 21 januari 2018, 11:33:35 av Robert Brink »
Tack för reportaget så här långt. Sydamerika känns ovanligt och exotiskt - och därför extra intressant!

De största slussar jag passerat ligger i Ijmuiden, och de passerade man igenom när DFDS färjor från Göteborg gick ända in till Amsterdam. Dock var nivåskillnaden där inte lika dramatisk som i slusstrappan i Trollhättan, som ligger "closer to home".

Trevligt att genom dina bilder få återse Valparaiso och Santiago. Mycket av vyerna och miljöerna känns igen även om det är nästan 21 år sedan jag senast var i Chile. Bodde i regel i Providencia i östra delen av Santiago mindre en än timmes bilfärd upp i Anderna till de tre skidorterna El Colorado, Los Farellones och La Parva. Fantastisk utsikt och möjlighet att åka skidor på vårsnö långt in i oktober som grädde på moset.

Ser framemot fortsättning från Buenos Aires, Colonia och Montevideo.
 
*
Tack Robert,
för att du delar med dig av dina kryssningsreportage och semeseterupplevelser.
Inte bara en mängd bilder utan också lättlästa kommentarer och berättelser.
Det uppskattas!
från en som reser gärna, men tyvärr inte så ofta.

/ Marre
*
Själv har jag alltid gillat Sydamerika och besökt samtliga länder utom Surinam och Guyana, vilka båda för övrigt, originell nog har vänstertrafik!! Även om det nu inte var detta faktum som avhöll mig från besök.

Men Santiago, till skillnad från andra städer i Chile har väl aldrig riktigt tillhört mina favoriter. Här en kort resumé av mina upplevelser från några besök.

- Ofta dålig luft som skapas av den gryta staden ligger i.

- Besökte en gång en vingård utanför staden och drack ett fasansfullt dåligt vin. När jag några år senare blev bjuden på samma vin hemma i Sverige, smakade det märkligt nog alldeles utmärkt.

- Vid ett tillfälle lyckades en person i vårt sällskap på förmiddagen bli lätt skadad vid ett rånförsök, för att sedan på eftermiddagen bli biten av en hund. Snacka om en trist dag!

- En sen kväll i en hotellbar hade jag en mycket intressant diskussion om Latinamerikas fattigdom med den amerikanska sångerskan Cyndi Lauper, känd bla för låten ”Girls Just Wanna Have Fun".
Cyndi Lauper i en hotellbar ger höga stilpoäng. ;)

Just Santiago blev jag positivt överraskad av, hade inga större förväntningar, tvärtom. Nu var vi bara där två nätter så det ger förstås inte en rättvis bild. Luften upplevde jag inte alls som speciellt jobbig trots tryckande hetta dagtid. Kan tänka mig att bilparken förnyats ganska kraftigt dom senaste åren och bidragit med bättre luft? I övrigt kändes det som om man hade en positiv tro på framtiden och lite granna sprudlade av energi i staden.

//R
Härliga bilder igen :) . Känner en kille som just nu reser omkring  i södra Sydamerika. Han har t ex precis besökt Ushuaia, rätt häftigt!

Stefan


Vi hade beställt transport genom hotellet från flygplatsen, då det är lite bökigt med tungt bagage att ta sig fram kollektivt. På vägen in mot city passerade vi höghusområden...



Kyrkor...



Boca Jr:s fotbollssuportrar på väg till match.



Det är inget jätteutbud på hotell i Buenos Aires, många som turistar här bor i lägenheter. Vi hade bokat in oss på ett prisvärt litet Boutique Hotell nära Centrum. Hotellet hade några år på nacken och var säkert riktigt coolt när det var nytt. Nu var det lite småslitet men som sagt, priset var lågt så man ska inte klaga. Hotellet låg i ett vanligt äldre hyreshus på endast ett våningsplan, det första som hände var att hissen var trasig...En annan positiv känsla med ett så litet hotell, är att man får en mera lokal känsla av att bo hemma hos någon.



Nere på gatan var det rusningstrafik och kaos.



Nästa dag tänkte vi utforska stan lite och tog oss fram både till fots och med Tunnelbanan som här heter SUBTE. Det finns gott om små butiker, verkstäder mm när man gåt omkring i Buenos Aires, här säljer dom brandsläckare uppenbarligen.



Och bredvid låg en bilverkstad.



Nere i SUBTE och ett av dom äldsta tågen som går i trafik på bilden. SUBTE består av 5 linjer och den första öppnade 1913.
Dom äldre stationerna är inte helt olika Paris Metro. Dom äldre linjerna har kontaktledning och där kan fordonen byta linjer, medans den nyaste linjen har tredje skena och fordonen låsta på samma linje.
Fordonen är för det mesta begagnade och kommer från både Europeiska tillverkare och Asiatiska. Biljettsystemet består av laddningsbara kort och man kan resa flera på samma kort genom att räcka över kortet till nästa person, något som absolut inte går i Stockholm. Man måste även scanna kortet vid utpassering från stationen.

Här finns mer att läsa: https://en.wikipedia.org/wiki/Buenos_Aires_Underground



Så kom vi upp i affärsdistriktet.



Det fanns fina gallerior.



Och så åker vi SUBTE igen, och som i så många andra städer så prioriterar man plats för stående och har bänkarna längs med sidorna. På dom här äldre fordonen var AC:n inte riktigt med längre, men fönstren var öppningsbara.



Dags för lunch på en Grillrestaurang och dom kallas för Parella.



Kött, goda pommes och lite grönsaker, allt som behövs. :)



Grillen, nu var lunchrusningen över och dom får vila lite inför kvällen.

På väg tillbaka till hotellet blev det lite småstruligt att korsa den stora Av. 9 de Julio då det var en stor demostration.



Av. 9 de Julio är nog en av dom största gatorna jag sett i en stadskärna, några tycker att den förstör, men jag vill nog påstå att den sätter sin prägel på staden. I mitten mellan bilfilerna så är det bussfiler med plattformar i mitten.



Vilande bussar medans demostrationen pågår.



Byggnaden vårat hotell låg i med en nedlagd Tangobar på bottenvåningen, Tango var för övrigt något man inte såg så mycket av.



En gammal Scania dragbil dök upp, Scania och Volvo är fortfarande stora nere i Sydamerika.



Och så har det blivit torsdag och vi ska åka över till Uruguay och Montevideo. Dom flesta åker direkt till Montevideo men vi valde alternativet via Colonia som ligger tvärs över Rio De La Plata. Här är vi i den stora och fina Boquebus Terminalen. Vår båt skulle avgå klockan 09.00. Det finns i nuläget två rederier som trafikerar Uruguay, Buquebus och Colonia Express. Den senare har dock sin terminal i en annan del av hamnen. Priset för en t/r under högsäsong är ganska så dyr, åker man direktbåten så är det runt 1600SEK/pers och som vi gjorde med buss runt 1100SEK/pers.



Rederiet vi skulle resa med.



ATLANTIC III som vi ska åka med byter plats, i bakgrunden ser vi två av Buquebus fartyg, nämligen ALBAYZIN och JUAN PATRICIO. Albayzin är spanskbyggd och har två systrar, Juan Patricio med sin lite egna design är byggd av Incat 1995 och sägs enligt fakta göra 47kn!!! Sen ser vi även något som liknar en Hjulångare...

http://www.faktaomfartyg.se/albayzin_1994.htm



ATLANTIC III som vi ska åka med, hon har en hel hög med syrror, bla en som seglat i Sverige som Patricia Olivia, Atlantic III har seglat på sträckan hela sin livstid men för olika rederier.

http://www.faktaomfartyg.se/juan_l_1993.htm



Den snygga och trevliga vänthallen.



Flaggskeppet FRANCISCO ska strax avgå till Montevideo.



Rederiets långsamma ELADIA ISABEL, inte den vackraste färjan kanske? Hon är byggd i Uruguay 1986.

http://www.faktaomfartyg.se/eladia_isabel_1986.htm



Okänd MSC skuta skymtar.



FRANCISCO åker iväg, hon är inte så vacker utvändigt. Byggd av Incat Tasmania 2013 och sägs göra 50kn.

http://ferry-site.dk/ferry.php?id=9610028&lang=en





Två mindre katamaraner upplagda. Den ene är FLECHA DE BUENOS AIRES som har ett förflytet i Öresund som Örnen och byggd i hos Marinteknik i Öregrund, och den andre är PATRICIA OLIVIA II byggd i USA.

http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=1401869

http://www.faktaomfartyg.se/ornen_1986.htm

http://www.faktaomfartyg.se/patricia_olivia_II_1999.htm



Så är det snart dags för boarding.



Så är vi snart ombord på ATLANTIC III och fortsättning följer från ombord... ;)

//R
« Senast ändrad: 28 januari 2018, 14:33:41 av Robert Brink »
Tack för bilderna från BA. Från flygplatsen på den långa och upphöjda vägen som skär genom centrala BA och leder ända ner till den gamla hamnen har man färdats många gånger. Den gamla hamnen som väl idag har blivit bostäder byggdes en gång i tiden av engelsmännen som även byggde järnvägen här som i Uruguay. Andra tider nu när Kineser bygger hamnar och järnvägar runt om i världen och även är intresserade av sådana projekt i Sverige.

Buenos Aires var länge en viktig hamn för Svensk sjöfart, hit gick på sin tid reguljära linjer som Johnsons La Plata linje men även uteseglarlinjer som RAB Sveas och RAB Fredrikas. Här hade Salen Argentina kontor, senare Cool Carriers. Fanns också en del svenskt sjöfolk som bosatt sig här nere. Svenska Klubben med sin restaurang som brukade servera kåldolmar någon dag i veckan lockade många argentinasvenskar och besökande svenska affärsmän.

Hoppas på fler bilder från BA.
*
Finns mycket kul att göra i BA. Vare sig man nu gillar tango, bra köttrestauranger eller kolla på färggranna hus i La Boca.

Den som är lite intresserad av skärgårdstrafik kan också få sitt lystmäte genom att ta en tur ut i ett av världens största deltaområden: El Tigre. Klart annorlunda än den i Stockholms skärgård.
Vi fortsätter vidare, nu blir det mest snabbåtar men vi återvänder till Buenos Aires senare i reportaget. ;)



Så är vi ombord och befinner oss i Turisklassen som ligger i fören, Buquebus kör oftast tre klasser på sina snabbfärjor, Turist, Business och VIP, på den stora Francisco finns det fyra klasser. Det var fri sittning vilket förvånade mig lite, trodde det skulle vara bestämda platser.



Evakueringsinformation och här kan man även se planlösningen, med Turist i fören, Business i aktern och VIP en trappa upp. På vägen hem skulle vi åka i Business. Men här tog resan bara en timme, så vi tyckte inte det var så stor idé.



ELADIA ISABEL igen.



Self Service låg i fören, hyfsat bra utbud och mycket trevlig personal.



I mitten hittar vi butiken och på övre plan VIP avdelningen.



Kassorna ligger utanför butiken så man får plats med mer att sälja, det var otroligt populärt att handla här. På Francisco var butiken bland det största jag sett på en färja.



I aktern låg Business-salongen.



Informationsdisken och till höger Turistklassen.



Flytvästarna låg under sätet men ibland lite huller om buller.



En Fire controlplan fanns uppsatt.



Så åker vi iväg exakt på tid, spana in den höga kajen som inte heller är allt för ny.



Tre upplagda katamaraner, två länkade jag till i förra delen, den tredje är denna: THOMAS EDISON byggd i England 1999.

http://www.baixamar.com/buque.php?id=211

https://www.maatsuyker.com/thomasedison



JUAN PATRICIO och ALBAYZIN, tidigare när jag kollat på Marine Traffic, så var det JUAN PATRICIO som gick på våran tur.



Bilderna är som ni ser tagna genom ett inte alltför rent fönster.



Så sätter vi fart över mot Colonia, här ser vi i bakgrunden det nya området som byggs upp i gamla hamnkvarter, vi kommer återkomma dit senare i reportaget.



En suddig bild på COLONIA EXPRESS, hon är byggd 1987 i Norge och har hetat Sognekongen fram till 2007.

http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2756937



Så är vi framme i Colonia och på väg in i terminalen för att åka buss vidare till Montevideo. Här ligger SILVIA ANA L, byggd i Spanien 1996 för Buquebus, men har varit här uppe chartrad av Color Line, hon har även varit med om att kollidera med STENA DANICA i Fredrikshamn.

http://www.faktaomfartyg.se/silvia_ana_l_1996.htm



Hon är nog i behov av en tvätt snart?



Man bygger ut terminalen, i bakgrunden ligger ATLANTIC III som vi kom dit med.



Som vanligt så var det nya fina bussar  som väntade. Colonia ska vara ganska trevligt att besöka, denna dag blåste det väldigt hårt här, och vi ville pricka av Montevideo på vår besökslista.



Landskapet utanför fönstret skulle kunna varit i Skåne.



En gammal VOLVO F10. :) Jag såg även några gamla SCANIA 110:or med Torpedhytt.



Ett fängelse...



Så rullar vi in mot Montevideo efter ca: 2 timmars bussresa.



Vi tog en taxi ner mot Centrum...

Fortsättning följer...

//R
*
Finns mycket kul att göra i BA. Vare sig man nu gillar tango, bra köttrestauranger eller kolla på färggranna hus i La Boca.

Den som är lite intresserad av skärgårdstrafik kan också få sitt lystmäte genom att ta en tur ut i ett av världens största deltaområden: El Tigre. Klart annorlunda än den i Stockholms skärgård.

Kom att tänka på ett annat deltaområde som inte haft samma goda renommé som El Tigre. Åtminstone inte bland sjöfolk. Och det är gränsfloden och deltat med samma namn mellan Iran och Irak som heter Shatt al Arab och som går upp till Iraks hamnstad Basra.

Fanns personer ombord som uttryckte sig på följande vanvördiga sätt:

”Shatt al Arab is the asshole of the world and Basra is even further up”
Fina bilder :)  Buquebus har ju en riktigt snabbfärja men hon verkar vara upplagd någonstans

http://ferry-site.dk/ferry.php?id=9154684&lang=en

55 knop, max 57  :o  Även hon försedd med en rejäl butik, mitt på bildäck.

https://www.minube.com/fotos/rincon/70222

Interiörbilder från Eladia Isabel, det är väl tax-free mellan Argentina och Uruguay, därav de stora butikerna.

Ang Colonia så fanns det en gång i tiden en flyglinje därifrån och till Buenos Aires som konkurrerade med passagerarfartygen.

https://www.youtube.com/watch?v=plhht46_HHw

Stefan

ps, du såg inte gamla Öresundsfärjan Carola som ligger ombyggd i Buenos Aires?



Fina bilder :)  Buquebus har ju en riktigt snabbfärja men hon verkar vara upplagd någonstans

http://ferry-site.dk/ferry.php?id=9154684&lang=en

55 knop, max 57  :o  Även hon försedd med en rejäl butik, mitt på bildäck.

https://www.minube.com/fotos/rincon/70222

Interiörbilder från Eladia Isabel, det är väl tax-free mellan Argentina och Uruguay, därav de stora butikerna.

Ang Colonia så fanns det en gång i tiden en flyglinje därifrån och till Buenos Aires som konkurrerade med passagerarfartygen.

https://www.youtube.com/watch?v=plhht46_HHw

Stefan

ps, du såg inte gamla Öresundsfärjan Carola som ligger ombyggd i Buenos Aires?

Intressant... Carola låg kvar, svår att komma åt för bra bilder, men hon dyker upp snart. ;)

//R