Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 3 ... 10
1
Kryssningsfartyg / SV: Queen Mary 2 på besøg i Helsingør.
« Senaste inlägg av tony tiger! skrivet Idag kl. 00:04:54 »
Den vackraste damen på de sju haven..  /TT
2
Övrig sjöfart / SV: Trafik på Trollhätte kanal
« Senaste inlägg av Hjnship skrivet 16 augusti 2018, 23:20:33  »
Lite fler bilder från S/S Bohusläns passage söderut den 7 augusti.












































3
Pollarsnack / SV: Passkontroll Sverige Finland?
« Senaste inlägg av Risberg skrivet 16 augusti 2018, 21:38:16  »
Jag vet faktiskt inte varför länken inte blev aktiv hela vägen.
Det ser ut til aa vaere en lengdebegrensning paa linker I dette forum
4
Pollarsnack / SV: Passkontroll Sverige Finland?
« Senaste inlägg av Risberg skrivet 16 augusti 2018, 21:35:37  »
Det skal jo erkjennes at da jeg brukte mitt norske foererkort som leg paa Oslo-Koebenhavn-fergen var det den obligatoriske ID-kontrollen for passasjerskip, ikke overfor norske eller danske myndigheter.
5
Pollarsnack / SV: Passkontroll Sverige Finland?
« Senaste inlägg av kapstans skrivet 16 augusti 2018, 21:32:13  »
Jag bara hänvisar till vad vår utrikesmyndighet rekommenderar och de lyfter just körkort på just destinationen Helsinki som en godtagbar handling. Jag vet faktiskt inte varför länken inte blev aktiv hela vägen.
6
Pollarsnack / SV: Passkontroll Sverige Finland?
« Senaste inlägg av kehinde skrivet 16 augusti 2018, 19:16:54  »
här;

https://www.swedenabroad.se/sv/utlandsmyndigheter/finland-helsingfors/vanliga-frågor-till-ambassaden/behöver-jag-pass-för-att-besöka-finland-eller-sverige/

Alltså körkort räcker...

Det svenska körkortet gäller som just körkort inom Europa och även i de flesta andra länder, så långt är allt frid och fröjd. Skulle man dock av olika skäl bli tvungen, att legitimera sig för en myndighetsperson som t.ex. polis, gränskontroll eller tulltjänsteman är körkortet inte ett godkänt dokument, utan där gäller det pass eller ett av myndigheterna utfärdat nationellt  ID-kort. I Sverige är det polismyndigheten, som till det facila priset av 400 Sek utfärdar ett sådant.
Observera, att ett ID-kort via t:ex banken, inte är en gällande eller accepterad legitimation utanför det land, där det utfärdats.
7
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« Senaste inlägg av Oskari skrivet 16 augusti 2018, 13:14:52  »
Men är det inte viktigare att sätta in båten där det finns mest pengar att tjäna? Jag tror att Cinderella tjänar bättre, iaf på sommaren mellan Hel-Tal. Då man talar om att inte förlora mot birka, visst är det sant, men om det finns mer att hämta på finska sidan, vad gör man då? Viking måste börja få in pengar och det måste börja komma in. 
8
Färjor / SV: Passagerarsiffror för Viking Line i juli.
« Senaste inlägg av Stefan, Tallinn skrivet 16 augusti 2018, 11:09:04  »
Antal resenärer på linjen Hel-Tal i juli (tusental):

2016
Tallink: 661
Viking: 305

2017
Tallink: 627
Viking: 379 inkl. FSTR

2018
Tallink: 633
Viking: 318

=>
Vi kan anta att Eckerö (med fler turer) har plockat upp det mesta som Tallink+Viking tappat. När Helsingfors hamn offentliggör julisiffrorna* går det att få en klarare bild av detta, även om också Linda Line stör statistiken.

Idag rapporterades det förresten i estnisk press att Linda skulle ha hittat ett nytt fartyg. Någon affär verkar dock inte ha gjorts, med det anges att katamaranen är byggd i Australien.
http://arileht.delfi.ee/news/uudised/linda-line-on-uue-autokatamaraani-valja-valinud?id=83271603


* https://www.portofhelsinki.fi/helsingin-satama/julkaisut-ja-tilastot
Nu har Helsingfors hamn presenterat totalsiffror för antalet passagerare i juli, så jag kompletterar min tabell:

Antal resenärer på linjen Hel-Tal i juli (tusental):

2016
Tallink: 661
Viking: 305

2017
Tallink: 627
Viking: 379 inkl. FSTR
Övrigt (=Eckerö+Linda): 173

Totalt Hel-Tal: 1 179

2018
Tallink: 633
Viking: 318
Övrigt (= Eckerö): 191

Totalt Hel-Tal: 1 142

Siffrorna för "Eckerö+Linda" samt "Eckerö" är alltså härledda av mig, och inte rapporterade av företagen själva.

Vi ser alltså att Eckerö nått en marknadsandel på 17% i juli månad medan Viking inkl. Mar/Gab ligger på 28%. Tallink har 55%.

Samtidigt kan man fråga sig om Eckerö rent av har chans att bli nummer två på linjen under lågsäsong med tanke på att de gör sex turer per dag, och Viking bara fyra.
9
Färjor / SV: Viking FSTR
« Senaste inlägg av Stefan, Tallinn skrivet 16 augusti 2018, 10:39:04  »
Då kan vi nu jämföra Viking Lines Q2 resultat i år utan FSTR, med resultatet från ifjol, med FSTR:

Q2 2017:
Omsättning: 134,4 MEUR
Rörelseresultat: 2,7 MEUR

Q2 2018:
Omsättning: 125,5 MEUR
Rörelseresultat: 0,0 MEUR

https://www.vikingline.com/sv/investerare/finansiella-rapporter/

Givetvis mycket annat än FSTR som påverkar dessa siffror, men kanske ändå intressant att reflektera över.

Viktiga påverkansfaktorer t ex:
- Eckerö Finlandia har gjort fler turer 2018
- Högre bunkerkostnader 2018

Viking skriver också i rapporten:

"Insättandet av fartyget Viking FSTR, som trafikerade på linjen Helsingfors– Tallinn från den 10 april 2017, ökade koncernens omsättning och kapacitet, men bidrog inte till resultatet under andra kvartalet 2017."

 
Låt oss för skojs skull jämföra med formuleringen från Q2-rapporten ifjol:

"Insättandet av fartyget Viking FSTR, som trafikerar på linjen Helsingfors–Tallinn sedan 10 april 2017, har ökat koncernens omsättning men inte fullt ut givit det förväntade resultatet."
10
Under onsdagen fortsätter Kustbevakningens dykare arbetet som inleddes i tisdags med att försöka täta läckorna som uppstått på den pråm och grävskopa som sjönk under måndagskvällen i Tenösund vid Vaxholm.
https://www.kustbevakningen.se/hallbar-havsmiljo/nyhetsarkiv/kustbevakningen-dyker-i-tenosund-vid-vaxholm/
Sidor: [1] 2 3 ... 10