Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 3 ... 10
1
Kryssningsfartyg / SV: Första kryssningsfartyg med bara utsideshytter
« Senaste inlägg av Gitarrjohan skrivet 24 april 2018, 21:44:21  »
vår svenska Kungsholm 1953 var mig veterligen ett av de första  kryssningsfartygen med enbart utsideshytter samt även private facilites (bad/dusch) i alla hytter. Även Gripsholm 1957 hade enbart hytter utsides. Den sista Kungsholm fick ett mindre antal insideshytter som på kryssningar mestadels användes som extra besättnongshytter för ”kryssningsstaffen”

Gustloff ser på ritningarna faktiskt ut att ha enbart utsides. Måste ha varit väldigt revolutionerande på den tiden? Oklart om alla hytter hade private facilities med?
2
Färjor / SV: Gourmet restaurant på Helsingør - Helsingborg (Lat56*)
« Senaste inlägg av Risberg skrivet 24 april 2018, 20:22:17  »
Gastro är en svensk restaurant, som har fått uppdraget, att sköta en restaurant i sitt namn på en färja i trafik mellan Sverige och Danmark. Är vi överens så långt?
Gastro har ett bra betyg, som restaurant i Sverige. Men det får man inte säga, för om Gastro driver en restaurant på en färja, kan Gastro inte vara en topprestaurant i Sverige.
Det har inte med semantik utan läsförståelse att göra.
Slett ikke! Restauranten på en dansk ferge er ikke i Sverige, uansett om den er svensk. 8) Du har ikke monopol på "läsförståelse"! ::)
Jag ser, att du har ändrat uppfattning om din nationella tillhörighet, eftersom jag anser, att Skåne tillhör Sverige och skåningar anses rent allmänt vara svenskar. Gratulerar till insikten.
Min oppfatning av min nasjonalitet baserer seg aldeles ikke på hva du måtte mene! Så gratulasjonen til "insikten" kan du spare deg! :D For øvrig er jeg norsk statsborger. Men det innebærer ikke at jeg ikke er skåning.  ;)
3
Färjor / SV: Gourmet restaurant på Helsingør - Helsingborg (Lat56*)
« Senaste inlägg av Donkeyman skrivet 24 april 2018, 20:15:46  »
Den Danska restaurangen kommer till Sverige en gång i timmen därför att den befinner sig på en Dansk färja som går mellan Sverige och Danmark. Sedan kan den Danska restaurangen mycket väl ägas av ett Svenskt företag och då blir det lika rätt att kalla den för Svensk restaurang. Alla har alltså rätt så vi kan lägga ned det spåret.

Däremot kan det vara på sin plats att göra en liten historisk utvikning. Därför att för inte så förfärligt länge sedan var restaurangerna och barerna på färjorna över Öresund mycket populära bland Svenskar. Helt enkelt därför att de var billigare än det som fanns i land på Svensk sida. Men utbudet av sådana lokaler var också begränsat i Sverige. Det minns väl alla som är typ 50+. Det utvecklades en tradition att "tura", det vill säga man satt kvar på färjan många turer i sträck och behövde inte betala ny biljett så länge man inte gick i land.

Samtidigt var det mycket billigare att handla öl, sprit och en massa andra varor i Danmark vilket fyllde färjorna med shoppande resenärer.

Allt detta förändrades i och med liberaliseringen av den Svenska alkoholpolitiken. Det växte upp mängder med serveringar på land och när Sverige gick in i EU utjämnades också priserna. Därmed reducerades underlaget för färjorna och alla rederier utom det som i dag är HH försvann. Traditionen att "tura" reducerades också och därmed underlaget för serveringarna. Till slut var det bara en färja som hade en "anständig" krog ombord.

Det var situationen senast jag var i Helsingborg och "turade" i samband med en brandkurs där. Men jag känner flera som bor i den staden och de och andra i samma generation höll traditionen vid liv. Nu verkar det som om det nya rederiet lyckas med att få den här gamla traditionen att komma tillbaka med lite nya grepp jämfört med tidigare. Vilket i vart fall jag tycker är glädjande. Det blir nog en "tura"-dag för Donkeyman i sommar av rent nostalgiska skäl.
4
Färjor / SV: Gourmet restaurant på Helsingør - Helsingborg (Lat56*)
« Senaste inlägg av kehinde skrivet 24 april 2018, 20:02:43  »
Gastro är en svensk restaurant, som har fått uppdraget, att sköta en restaurant i sitt namn på en färja i trafik mellan Sverige och Danmark. Är vi överens så långt?
Gastro har ett bra betyg, som restaurant i Sverige. Men det får man inte säga, för om Gastro driver en restaurant på en färja, kan Gastro inte vara en topprestaurant i Sverige.
Det har inte med semantik utan läsförståelse att göra.
Jag ser, att du har ändrat uppfattning om din nationella tillhörighet, eftersom jag anser, att Skåne tillhör Sverige och skåningar anses rent allmänt vara svenskar. Gratulerar till insikten.
5
Färjor / SV: Gourmet restaurant på Helsingør - Helsingborg (Lat56*)
« Senaste inlägg av Marre skrivet 24 april 2018, 19:48:21  »
Jag tror alla har förstått budskapet.
Om inte, så läs kehines inlägg ovan en gång till.
Vi närmar oss drastiskt en diskussion lika den om kalvfilen finns på oxfilen, eller var det tvärtom?
Tyvärr bidrar dessa kommentarer inte till läsvärdheten på Landgången, och egentligen inte denna heller.
Kanske läge för moderatorerna att censurera lite.
/ Marre
6
Färjor / SV: Gourmet restaurant på Helsingør - Helsingborg (Lat56*)
« Senaste inlägg av Risberg skrivet 24 april 2018, 19:35:46  »

Tydligen inte men även om du inte läst alternativt förstått Stormps inlägg, kan jag inte först det konstruerade problemet. En svensk restaurang vid namn Gourmet får alltså inte driva en restaurang, under sitt svenska namn, på en färja med dansk flagg, utan att byta nationalitet.
För att dra det till sin spets kan man gör jämförelsen med t.ex. Carlsberg, som till en del bryggs i Sverige, skulle per automatik bli ett svenskt varumärke. Eller kanske kalla IKEA för ett Saudi Arabiskt bolag eftersom det finns ett varuhus där. Bara som ett par exempel på konsekvensen av snacket, men det finns fler.
På den en del svenska fartyg installerades elektriska motorer av märket Thriege(osäker på stavningen) och de blev inte svenska bara för att det var svenska farty.
Det er ikke et problem, kun en semantisk drøfting. Men det er forskjell på å være svensk restaurant og å være restaurant i Sverige. Jeg er skåning, men det betyr ikke at det kontor jeg nå sitter på i Oslo er i Skåne.
7
Färjor / H.H. Ferries
« Senaste inlägg av concorde skrivet 24 april 2018, 19:20:19  »
Flere biler på H.H. Ferries (Helsingborg-Helsingør) 1ste kvartal 2018: https://maritimedanmark.dk/?Id=38099
8
Övrig sjöfart / SV: Horsstensleden
« Senaste inlägg av kapstans skrivet 24 april 2018, 19:17:32  »
Ja det är bra skrivet och vettigt!
9
Övrig sjöfart / SV: Horsstensleden
« Senaste inlägg av Henke H skrivet 24 april 2018, 18:54:10  »
Mycket bra och sakligt skrivet av Ulf Svedberg.
10
Färjor / SV: Gourmet restaurant på Helsingør - Helsingborg (Lat56*)
« Senaste inlägg av kehinde skrivet 24 april 2018, 16:36:56  »


Men TYCHO BRAHE är ju en dansk färja.

Var kanske lite otydlig i mitt inlägg. Med flagg menar jag den flagg, som fartyg ifråga seglar under. d.v.s. fartygets flaggstat och den nationsflagga som hissas i flaggspelet eller gaffel.
Selvsagt, og det gjorde jeg også. Hvordan kan en restaurant på en ferge med Danmark som flaggstat ha en av Sveriges beste restauranter?
Tydligen inte men även om du inte läst alternativt förstått Stormps inlägg, kan jag inte först det konstruerade problemet. En svensk restaurang vid namn Gourmet får alltså inte driva en restaurang, under sitt svenska namn, på en färja med dansk flagg, utan att byta nationalitet.
För att dra det till sin spets kan man gör jämförelsen med t.ex. Carlsberg, som till en del bryggs i Sverige, skulle per automatik bli ett svenskt varumärke. Eller kanske kalla IKEA för ett Saudi Arabiskt bolag eftersom det finns ett varuhus där. Bara som ett par exempel på konsekvensen av snacket, men det finns fler.
På den en del svenska fartyg installerades elektriska motorer av märket Thriege(osäker på stavningen) och de blev inte svenska bara för att det var svenska farty.

Sidor: [1] 2 3 ... 10