Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 3 ... 10
1
Reseberättelser / SV: Grekland 2018, lite nytt, lite gammalt...
« Senaste inlägg av Robert Brink skrivet Idag kl. 11:16:08 »
906

Dags att gå ombord, premiär för mig att åka med henne, åkte syrran MYKONOS år 2012. CHIOS är dock några år nyare och har fler hytter.
Vi hade köpt en A2 hytt och det var inte billigt, 1700 SEK för oss båda!!! Men tiden när man låg ute och sov är förbi...

907

Så sätter vi fart från Naxos upp mot 25 knop och nästa stopp blir Patmos om 2 timmar.

908

Solnedgång över Paros.

909

Vår A2 hytt, inget märkvärdigt men helt ok, telefonen känns igen från vissa Silja och Viking fartyg, den var även utrustade med tv.

910

Skorsten och livbåtar.

911

Akterdäck med däcksbaren till höger i bild.

912

Huvuddäck 6 och i aktern vilstolar.

913

Sen på styrbordssidan kommer man till Informationen, här till höger kommer även rulltrappan upp. Hyttkortet får man här i Informationen.

914

Nu står jag och fotar akterut, och vi har ett stort Café på styrbordssidan.

915

I fören fanns det en VIP Lounge med både vilstolar och vanliga fåtöljer/soffor samt en bar.

916

Vår hyttkorridor på däck 7.

917

Så vaknade jag strax före 7 när vi la till vid vackra ön Symi som ligger strax nordväst om Rhodos väldigt nära Turkiet. Hit går det väldigt många dagsutflykter från Rhodos.

918

Här klev det på lite turister annars var det nästan bara greker ombord på den här turen efter Naxos.

919

Övre akterdäck, CHIOS är kantigare här en MYKONOS som är mera avrundad. Det kantigare är bättre och ger mera plats än det snyggare avrundade...

920

Här satt jag på kvällen med en kall öl och njöt av farten och känslan.

921

Avstigande resenärer fick stå och vänta medans bilarna skulle av och på.

922

Taket som jag berömde på syrran finns här också, skönt att kunna sitta i skuggan när solen står som högst.

923

Så sätter vi fart mot Rhodos, vädret var inte så bra med mycket moln men varmt.

924

Det serverades många kaffe nu i Caféet på styrbordssidan.

925

Self service restaurangen på babordssidan, här har man kvar en klassisk Cafeteria. :)

926

927

Evakueringsplan för däck 6 och 7.

928

På babordssidan innan vilstolarna fanns en liten mysig Bar/Café.

929

Klockan är 08.00 och vi ankommer Rhodos stad, första gången jag skulle sätta min fot här, kanske den sista också... ;)

Enda kryssningsfartyg för dagen var en klassiker! CELESTYAL OLYMPIA tidigare SONG OF AMERICA.

http://faktaomfartyg.se/song_of_america_1982.htm

930

Här pratar vi om en riktigt Royal Viking Crown Lounge! :)

931

Hamnen var inte så charmig!

932

Så går vi av och ska leta frukost innan vi ska åka till flygplatsen. CHIOS fortsätter vidare mot ön Karpathos en t/r innan hon går tillbaka till Pireus igen.

933

PANAGIA SKIADENI som trafikerar ön Symi som vi nyss var på.

http://faktaomfartyg.se/ferry_tachibana_1986.htm

934

Så har vi tagit lokalbussen ut till flygplatsen via ett sjukt stort turistområde med massor av stora hotell! Det var kaos på flygplatsen när vi kom dit lite tidigt vid SAS diskarna eftersom 3 SAS Charter skulle avgå före vårat, lång svettig kö till säkerhetskontrollen också.

Här har en grekiska Blue Bird och en 737-300, inte så vanliga längre.

935

Small Planet A-320.

936

Thomas Cook A-321 Sharklets.

937

En försenad SAS 737-600 (Grisen) som vi ska flyga hem med, utan Winglets. Det blev en lugn flygning hem med bara ett halvfullt plan.

938

20 minuter efter start blev det molnigt och så var det enda fram till norra Polen. Här ser vi Gdansk till höger och Gdynia till vänster.

Det var allt för denna gång! Hoppas det varit trevliga bilder... :)

//R
2
Reseberättelser / SV: Grekland 2018, lite nytt, lite gammalt...
« Senaste inlägg av Robert Brink skrivet Idag kl. 10:46:26 »
880

EKATERINI P lägger till på Naxos, hon hade lite problem, gled förbi kajen och fick köra ut en bit och in igen. :)

881

En inte allt för ny Mercedes backar ombord på lilla EXPRESS SCOPELITIS mot Amorgons.

882

Naxos stad från andra sidan. Jag gillar Naxos totalt sett, men en stor nackdel är att det är extremt mycket svenskar här. Gillar öar med mera grekiska turister. När det finns barer som fått namnet "Scandinavian Bar", då ringer en varningsklocka. Men ön är stor, och hyr man en bil, så kommer man bort från värsta hysterin.

883

883

CHAMPION JET 1, en av dom få högfartsfärjor med öppet utedäck under färd! :) Dessutom har hon ett riktigt härligt maskinljud.

http://faktaomfartyg.se/incat_44_1997.htm

884

Söndag 24/6 och vi har hyrt en liten WW Polo som vi kör runt ön i. Här är vi på väg ner till en stenstrand och en liten fiskeby för att äta lunch.

885

En av Naxos få stenstränder har vi här, dessutom med fantastiskt fina stenar! Man bröt mycket sten här i bergen tidigare som man fraktade ner till båtar via linbanor. Tyvärr blåste det för mycket för bad den här dagen, men en härlig lunch fick vi.

886

Redan när vi kom körandes så stod farfar och vinkade till oss här, egentligen var det en varningsklockan och vi funderade på att besöka någon av dom två andra Tavernorna. Men vi chansade och det gjorde vi rätt i, härligt hemlagad mat av hans fru och sonen serverade. Grekiska köttbullarna med tomatsås var helt underbara.

887

Här ser vi en linbanestation för stenarna, samt även spår då man även fraktade sten på vagnar.

888

Måndag 25/6 och NAXOS JET ska snart avgå, hon ligger över här under natten. Lite förvånad över att man inte utnyttjar det och kör tidigare avgång från Naxos då hon redan ligger här. Istället avgår hon fram mot 11 tiden.

http://faktaomfartyg.se/seacat_scotland_1992.htm

889

Utflyktsbåten NAXOS STAR avgår, i bakgrunden NAXOS JET och BLUE STAR PATMOS.

890

Ibland så använder resebolagen dessa båtar för transfer vilket kan vara väldigt känsligt vid kraftig vind.

891

Dags för en heldag på stranden! Här vid ett jättestort hotell ute vid Kastraki som aldrig blev klart på 80 talet så finns några av dom finaste stränderna. Ruinerna efter hotellet är populära väggar för konst på vissa ställen.

892

Vi hamnade i den här lilla viken, det finns flera att välja på i olika storlekar.

893

Fantastiskt vatten, och även lite vindskyddat då det här en höjd bakom stranden som begränsade dom nordliga vindarna.

894

Efter badet körde vi upp i bergen och åt middag med utsikt! Det är Paros man ser i horisonten.

895

Tisdag 26/6 och sista dagen på Naxos, vi fick ha kvar våra väskor på hotellet och även låna dusch på kvällen. Så vi planerade en dag på stranden, men först frukost. ;)

BLUE STAR PATMOS ökar upp i 26 knop mot Paros och sen vidare mot Pireus.

896

CHAMPION JET och några bläckfiskar.

897

898

899

Strax efter kom HIGHSPEED 4 som dock tog en väldans tid på sig för att lägga till, misstänker nästa att det var elevkörning.

900

Terminalbyggnaden är inte så märkvärdig.

901

Så smet jag iväg från stranden för att fota den här fula skapelsen som är ny i Grekland, ANDROS JET köpt från Turkiet, hon trafikerar lite mindre öar.

http://faktaomfartyg.se/cezayirli_hasan_pasa_1_1997.htm

902

904

Så har vi hämtat väskorna, duschat och sitter och väntar på middag med en fd kollega och hennes familj.

905

Klockan 20.15 dyker hon upp från Paros (Pireus), NISSOS CHIOS som är chartrad av BLUE STAR FERRIES för en upphandlad linje till Rhodos. Hon har ett antal öar på vägen, Patmos, Lipsi, Leros, Kalymnos, Kos, Symi och sen efter Rhodos går hon vidare till Karpathos. Den här tidtabellen släpptes bara någon veckan innan vi skulle åka ner, och gjorde så vi kunde flyga hem på onsdagen från Rhodos.

Fortsättning följer...
3
Färjor / SV: Stena E-flexer
« Senaste inlägg av Mistluren skrivet 19 juli 2018, 18:09:43  »
Jag undrar om jag läst samma pressrelease som Mistluren. För mig är pressreleasen väldigt tydlig och jag förstår vad de vill ha sagt.

Kan bara hålla med,  inga problem alls att förstå, 5 till Stena, 3 till andra rederier + 4 nya options

Men då borde man inte skriva,

Europe’s leading ferry company has an option on a further four vessels

Stena has decided to exercise its option to build a seventh and eighth E-Flexer vessel.


eller

– Vi är glada över att kunna beställa ytterligare två E-Flexerfärjor från Stena RoRo.

eller

Stena beställer ytterligare två E-Flexer och lägger option på fyra till


Det betyder ju helt andra saker.

Dessutom var den svåra nöten att knäcka hur många av optionsfartygen som vigts för Stena Line?

Det var väl mest beträffande det senare som jag var intresserad av era tolkningar. Själv har jag ärligt ingen aning om hur det är tänkt att pressreleaserna skall tolkas i detta avseende.
4
Färjor / SV: Stena E-flexer
« Senaste inlägg av Stefan s skrivet 19 juli 2018, 17:37:51  »
Jag undrar om jag läst samma pressrelease som Mistluren. För mig är pressreleasen väldigt tydlig och jag förstår vad de vill ha sagt.

Kan bara hålla med,  inga problem alls att förstå, 5 till Stena, 3 till andra rederier + 4 nya options
5
Färjor / SV: Stena E-flexer
« Senaste inlägg av Mistluren skrivet 19 juli 2018, 16:27:42  »
Jag undrar om jag läst samma pressrelease som Mistluren. För mig är pressreleasen väldigt tydlig och jag förstår vad de vill ha sagt.
Och vad anser du att det står då?
6
Färjor / SV: Stena E-flexer
« Senaste inlägg av Johnny skrivet 19 juli 2018, 13:42:51  »
Jag undrar om jag läst samma pressrelease som Mistluren. För mig är pressreleasen väldigt tydlig och jag förstår vad de vill ha sagt.
 
7
Färjor / SV: Stena E-flexer
« Senaste inlägg av Mistluren skrivet 18 juli 2018, 19:29:45  »
Ytterligare ett antal tolknibgsmöjligheter dyker upp via den lika felaktiga men annorlunda engelska versionen av pressreleasen...

http://news.cision.com/stena-line/r/stena-signs-order-for-two-additional-e-flexer-ships,c2575154

Nu är jag inte ens övertygad om att det verkligen handlar om två avropade samt fyra nya optionsfartyg...

Man skulle nog väntat med att skriva de där pressreleaserna tills ordinarie personal varit tillbaka. För visst måste det väl varit en sommarvikarie?
8
Färjor / SV: Sassnitz
« Senaste inlägg av Risberg skrivet 18 juli 2018, 15:38:10  »

"Kungsleden"s dager som jernbaneferge er vel i prinsippet talte. For "Snälltåget", så lenge det fremdeles går, er vel ikke enkeltsporet jernbane til Stralsund det helt store problemet.
Det vil si, noe sier meg at hesteskobanen fra stasjonen til havnen og fergebanegården der ikke er der lenger. Men, som sagt, rutens dager som jernbanefergerute er nok talte og det forbauser meg at noen gidder å ta "Snälltåget" Malmö - Berlin, efter at SASSNITZ' seilplan gjorde at passasjerene må sove i stillestående liggevogner i Mukran i flere timer (og i Trelleborgs havn motsatt vei). Selv sover jeg udmerket godt på tog i bevegelse, men ikke en stillestående vogn.
9
Färjor / SV: Stena E-flexer
« Senaste inlägg av Mistluren skrivet 18 juli 2018, 13:51:24  »
Ber om ursäkt om mitt tidigare inlägg kan verka magsurt. Man inser givetvis att Stena från varvet erhållit en option på fyra ytterligare fartyg och beställt två från den tidigare optionen, trots den felaktigt använda terminologin.

Men det som irriterar är att man ägnar sig åt något internitervjuvande där interna och externa perspektiv blandas friskt och pressmänniskan inte förstår begreppen och ej heller att få klarhet.

Antagligen sker detta för att man vill ge bilden av att Stena är en stor och stark koncern där alla hjälper alla. Det på bekostnad av informationen.

Nu sparkar man upp frågan om hur många av optionsfartygen som skall gå till Stena Line. Är det två, fyra, inget eller obestämt antal? Alla alternativen skulle kunna utläsas när man försöker tolka det dåliga och felaktiga språkbruket, med gissningar om vad som egentligen sagts och menats.

Kanske har inte avsikten varit att besvara den frågan överhuvudtaget? Okej, men sparka inte upp den då, med diverse smålöjliga internperspektiv och formuleringar i pressreleasen !
10
Färjor / SV: Stena E-flexer
« Senaste inlägg av Mistluren skrivet 18 juli 2018, 12:49:53  »
Det var nog en sommarvikarie som skrev den där pressreleasen. Om någon innom Stena lagt en option eller "adderat" en option måste det väl i så fall vara Stena RoRo till någon. Till Stena Line? -Men vilket allmänintresse har sådana eventuella internoptioner?

Mer intressant vore det förstås om Stena som koncern erhållit nya optioner från varvet i samband med att man löst de sista av de tidigare. Skall man gissa att det är så det förhåller sig, trots att man skrivit något helt annat?
Sidor: [1] 2 3 ... 10